Järvzoo

Vi firade vår femårs dag med att åka till Järvzoo och titta på alla djuren. Det var jättemysigt! Och roligt för den delen! Vi såg alla djur utom Myskoxen, vargen och fjällräven. Sedan missade vi någon av alla de ugglor som fanns. Men jag tror vi såg de allra flesta flygfän. Roligast var björnungarna! De lekte hela tiden. Vi stog och tittade på de ett bra tag. Efter ihärdigt letande lyckades vi se en järv också. Den kom väldigt nära men skyndade sig till en gran där den låg och tryckte, så jag hann inte få någon bild.

När vi bara hade hunnit till skogsrenarna vilket är alldeles i början höll en unge på att skrika i alla världens väg till sin mamma att han tänkte gå till bilen. Det resulterade i att alla renar sprang sin väg... Jag blev ganska ilsk. Vi stod som tur var kvar en stund och då kom renarna tillbaka i samma stund som samma unge började skrika igen. Jag tror att hans mamma uppmärksammade blicken som jag gav honom. Den skulle kunna tydas som: "Håll käften unge annars blir du björnmat!!" Ouppfostrade små glin gillar jag faktiskt inte. Natalie, Pers kusinbarn är ett av de mest väluppfostrade barn jag känner till. Kanske hon har fått lite trotsfasoner nu, men när hon var i den här pojkens ålder (dvs 5 år kanske) kunde en dialog med mamma låta såhär:
"mamma kan jag få en glass?"
"Nä, du får vänta till efter maten".
"Okej mamma".
Och sen var det end of story! Kan tänka mig att den här ungen skulle efter det svaret ha låtit "gaaaaaahhhhhh". Typ. Skitunge.

Men det var en väldigt mysig dag trots den insidenten och vädret var kanon! Käkade en fantastisk måltid bestående av kebab i Järvsö innan vi begav oss hemåt.

På kvällskvisten var jag och tränade med damlaget på Hårga. Hittade tillbaka till svingen iaf. Kändes skönt med tanke på att jag och Per ska till Nyköping och tävla i helgen.



Per kollar kartan och lyssnar efter bävrar... (?)
(som inte fanns med på kartan...)


Skogsrenar med gigantiska horn!

Rävarna!


Björnarna! Mamma Björn var trött... det kan man inte säga om hennes ungar!


Lodjuret


Berguv


Kattugla


Rådjuren


Jag på trärampen som man går på i 3 km


Det här stället kallas för Barnens Djurgård. Där kan barnen gå in och klappa på djuren.
Det var ett vuxet barn som också ville klappa älgkalvarna och killingarna :)
Hennes äldre vän stod utanför och väntade...






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback