Nora 5 månader

Den 6/5 blev Nora 5 månader. Tiden går så himla fort! Jag tycker den kan stanna till här en stund, så att vi får ha vår bebis kvar.

Sömn.
Nora brukar böka lite någonstans mellan 00-02. Jag får halvsovandes stoppa in nappen i henne under en stund. Hon skulle säkert somna om utan den också, men jag vill inte riskera att hon blir för vaken. Hon gråter inte nåt utan hon håller på att vakna till och jag vill helst inte ha en glad, vaken bebis som tror att det är dags att gå upp mitt i natten.
Hon äter sedan en gång där tiden är lite varierande. Ibland redan vid 02, men helst närmare 04. Hon somnar som tidigare mellan 19,30-20.
På dagarna sover hon fortfarande tre gånger. Om vi bara är hemma och inget "stör" hennes sömntider så sover hon två lite kortare stunder och en lite längre. Oftast brukar det se ut så iaf. Vi försöker att lägga henne inne när hon ska sova sin sista sovning, som brukar bli efter 16 någongång. Allra helst om hon ska sova så sent så att det räcker med 30 minuter. Hon somnar själv och snabbt i sin säng och det är bra om hon fortsätter kunna göra det på dagen så att man har lite valmöjligheter. Allra helst i sommar då det kan bli väldigt varma dagar. Är vi hemma så är det betydligt skönare för henne att sova inne (då vi har det ganska svalt) än ute i vagnen.

När hon ska sova för natten gör vi, eller jag, som vi har gjort hela tiden. Vi tänder en nattlampa och mörklägger rummet, sedan ammar jag henne i sängen. Ibland somnar hon redan då men annars får hon sin napp och snuttefilt och jag lyfter över henne till spjälsängen som står alldeles intill min sida av sängen. Där somnar hon in själv, lugnt och tyst. Hon har en lite mjukare, fluffigare snuttefilt från
Bukowski som hon fick av min mormor och morfar i julklapp som hon gärna ligger och klämmer på medan hon somnar in.

Mat.
På matfronten har det hänt mycket sedan hon var fyra månader. Hon fick sin första smakportion med gröt några dagar efter 4 månader och sedan fick hon smaka potatis den 24/4. Nu äter hon ett mål mat och ett mål gröt per dag. Maten består oftast av potatis med morot. Ibland lägger jag i en kub palsternacka också, hon har även fått smaka ärta. Majs är väl det som står näst på tur. Men jag läste att man ska använda fryst majs då konserverad majs kan vara för salt och på Konsum i Kilafors fanns minsann inte någon fryst majs... Inte med enbart majs iaf.
Jag tar några kuber av varje, tex fyra potatis och två, tre stycken morot. Det motsvarar ungefär en liten burk.
Maten intas när det passar om dagen beroende på sovning och sånt.

Gillar.
Nora tycker fortfarande att Signe är det roligaste som finns! Hon skrattar när Signe är arg och gråter, hon skrattar när Signe busar och hon kan skratta bara hon ser Signe! Det är så himla härligt att se! Jag försöker filma en hel del men är för lat för att lägga in filmerna här... Jag ska försöka få in en där hon busar med sin syster, så ni får höra det härliga skrattet :)
Hon är fortfarande väldigt nöjd och det är väldigt sällan hon blir missnöjd över något. Hon kan ligga och leka på lekfilten, eller ligga i babysittern eller sitta i gåstolen med någon leksak. När man lägger henne på rygg rullar hon oftast snabbt över på magen. Hon är väldigt målmedveten när hon ser något som hon vill ha. Det är roligt att se hur hon kämpar, sträcker och rör sig för att slutligen nå sitt mål. 

Fåglarna vid skötbordet är numer inte så intressanta. Så fort hon ligger där försöker hon snurra runt och nå grejer som ligger på sidan av skötbordet. Så det gäller att vara med nu!

Nappen.
Nappen är lika mycket en leksak för Nora som den är sövande. Om hon inte är trött eller har sugbehov just då (vilket hon väldigt sällan har) tar hon ut den, snackar med den och biter lite på andra sidan istället.  

Hon är överlag en väldigt lugn, nöjd och alldeles alldeles underbar liten tösabit som skrattar och ler åt de flesta!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback