Nora 7 månader

Nora har hunnit bli 7 månader, den 6/7! Vi har en stor tjej som inte känns som en bebis längre! Signe kallar henne för en "barnbebis" och ja, det är väl en ganska bra beskrivning. Iaf snart :)

Fram till att hon var 6 månader var hon verkligen toknöjd med allt, mest hela tiden. Nu har hon fått en annan vilja och under månaden mellan 6-7 märks det stor skillnad! Hon kan bli så arg, och så ledsen om hon blir fråntagen något som hon verkligen vill leka med. Hon har börjat röja runt i lådorna i köket när hon åker i gåstolen, och drar man bort henne därifrån kan hon bli väldigt ledsen.
Hon tycker inte att det är så himla roligt på skötbordet längre heller. Allra helst om hon är trött eller hungrig, då kan det vara pest och pina.

Sömn.
Ju äldre hon blir desto sämre sover hon. Känns det som. I början när hon bara ammade kunde hon sova till 4-5 på morgonen, men ju mer mat hon har fått så vaknar hon tidigare. Det kanske inte handlar om hunger, förmodligen handlar det om att hon är mer medveten nu och vill ha närheten som amningen ger henne. Nu kan hon vakna redan vid halv två. Jag försöker med nappen en stund om jag tycker att klockan är för tidig. Ibland har jag gett henne vatten också och ibland somnar hon om, ibland inte. Men det allra lämpligaste är ju såklart att lägga över henne hos mig direkt för då somnar jag på stört. Jag försöker inte hålla mig vaken längre för att lägga tillbaka henne, som jag gjorde när hon var liten. Då fanns det ju mjölk i överflöd som hon kunde bli sovandes i, nu slurkar hon i sig utan att drälla och sedan kommer det inte nåt mer.
Hon sover fortfarande tre gånger på dagen, hon sover så korta stunder! Hon sover mellan 30-40 minuter, ibland en timme. Signe sov mellan 2-3 timmar! Det var lyxigt. Hon har fått svårare att somna inne på dagen också, för att det ska gå måste hon vara riktigt trött. Möjligen går det bättre på förmiddagen men är det inte väldigt varmt ute får hon sova i vagnen.
För kvällen somnar hon någongång mellan 19-20, oftast. På morgonen vaknar hon oftast till riktigt mellan 06,30-07,30.

Mat.
Nora ammas på morgonen, oftast är det hennes andra amning då hon äter på natten också, men ibland kan det bli amning nr 3, beroende på hur tidigt hon åt första gången...
Sen får hon gröt, lunch, amning + ibland något till, middag och välling (200 ml) till läggningen. Jag ammar inget efter vällingen numer. Hon äter antingen två hemmalagade mål mat per dag eller ett som jag har lagat och ett ifrån affären. Jag tycker att det är lämpligt att köpa sånt som exempelvis lasagne, sedan lagar jag mat med kyckling och fisk själv. Jag brukar använda potatis eller bulgur och morot, palsternacka och broccoli. Ibland kryddar jag med lite färska kryddor. Oregano använde jag sist. Men det smakar mycket från palsternackan så det räcker nog långt.

Gillar.
Nora älskar att åka i gåstolen! Hon åker runt och kikar på grejer och stannar upp för att äta på något. Blir det väldigt tyst vet man att hon koncentrerar sig på något och då är det bäst att kika till henne. Oftast står hon i hallen vid skohyllan och försöker tugga på någon sko :) Eller så åker hon med rask fart till kökslådorna och drar ut den i hennes höjd, som innehåller fryspåsar, muffinsformar och smörpapper. Hon sträcker på sig och försöker dra ut allt roligt som finns där i. Jag är rädd att hon ska tappa balansen och ramla ner i gåstolen, för då kan hon slå hakan illa i kanten på lådan.
Hon gillar när man busar med henne och alldra helst såklart när Signe gör det. Hon tycker om leksakerna som låter och hon lärde sig ett tag innan hon blev 7 månader att slå två saker mot varandra. En dag lät hon på ett sätt som att hon ville ha min uppmärksamhet, jag tittade på henne och då satt hon med en kloss i varje hand och slog de mot varandra med förväntan i blicken. Vi brukar alltid applådera och säga att hon är duktig när hon gör så och det hade hon snappat upp för nu var det precis som att hon ville visa vad duktig hon var. Hon blev självklart överlycklig när jag berömde henne :)

Hon tycker också väldigt mycket om att gå omkring när man håller henne i händerna. Hon är verkligen stadig och går allra bäst om hon är barfota så att hon känner golvet mot fotsulan.

Hon är en riktig sötnos som förmodligen kommer att bli precis lika bestämd och envis som sin storasyster :)


Tungan har hon ute större delen av dagarna och det mesta som hon hittar känner hon först en stund på innan hon stoppar det i munnen :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback