Vardag igen

Då var vi tillbaka till vardagen igen. På ett sätt tycker jag att det är skönt. Jag har verkligen haft det superbra i två veckor med tanke på att jag har fått sovmorgon varje dag. Nora kan ju ibland ligga och sova till 10 förmiddagen, efter ett antal nattmål då såklart... Men nätterna går bra. Hon somnar om under tiden som hon äter, vilket även jag gör. Hon bajsar oftast inte förrän på morgonkvisten heller, och hon kan somna om efter att hon har fått nappen och snutten, liggandes bredvid mig. Så det flyter på!

Iaf, nu är vi tillbaka till vardagen och idag var det Signes första dag på förskolan på tre veckor. Hon grät imorse och sa att hon ville vara hemma. Hon var nog väldigt trött också för jag fick väcka henne vid halv åtta, och då ville hon sova vidare i vår säng sa hon. "Jag är ledsen, mamma" sa hon medan tårarna rann. Stackars liten. Hon ville vara hemma med mig och Nora. Väl på förskolan gick det jättebra. Hon lämnade till och med nappen i nappburken och la sin snuttefilt på sin hylla, och så vinkade hon när jag åkte.
Hon hade haft en liten dipp efter vilan annars hade det gått jättebra, men det är synd att hon ska vara så ledsen innan. Hon tog till ett fulknep imorse också, i hopp om att få vara hemma. Hon sa att både barnen och fröknarna är dumma. Så jag frågade varför fröknarna var dumma. Hon svarade att de slår henne! Haha, lilla gumman! Vi har ju reagerat när hon säger att en del barn slåss.. Jag har även kollat det med fröknarna för att få höra så att hon inte bara hittar på. Så här hoppades nog hon på att få lite sympati så att hon skulle slippa gå :)

Jag och Nora var hemma och fick besök av Elin och Valter en sväng. Mycket trevlig, som vanligt! Valter är en sån gladskit! Supernöjd och skrattar hela tiden!

Jag tror att Nora har haft lite ont i magen de två sista dagarna. Hon har vaknat och skrikit i högan sky, vilket inte hör till vanligheterna. Hon blir nöjd när hon får amma, då slappnar hon av och pruppar massvis! Det låter som att hon bajsar rejält, men när jag ska byta blöjan är det bara väldigt lite. Så det är mycket gaser =/ Hon älskar att ligga på skötbordet och prata med sina fåglar! Där kan hon ligga länge, och när jag har tagit upp henne har hon börjat gråta då också! Jag ska till bvc imorgon så jag ska kolla med sköterskan om hon tror att det kan vara magen som spökar. Jag har försökt skrivit upp vad jag har ätit sedan fredags för att se om hon tror att det kan vara nåt i min mat som ställt till det. Jag tycker att Nora har fått några utslag vid tinningarna också, som små knottror och jag har för mig att de kan få det om de reagerar på nåt som mamman har ätit?

Något hemskt hände i förrgår. Jag satt och ammade Nora och Signe låg bredvid i soffan. Sedan drar Signe tillbaka sin fot och sparkar ut mot Noras huvud! Jag blev så rädd så jag hade svårt att skälla riktigt på henne. Per hörde att jag blev arg så han kom och fick höra vad som hade hänt, då fick han bli arg istället. Jag blev så rädd att jag började gråta. Stackars liten. Hon sa inte ett ljud iaf, men otäckt var det. Hennes fot träffade alltså huvudet, men det är svårt att säga hur hårt det var.
Det såg ut som att Signe tänkte efter innan hon gjorde det. Ungefär som "undrar vad som händer om jag gör såhär...". Samma sak gjorde hon häromdagen vid lunchen. Hon tittade på sitt mjölkglas en stund, tog tag om det och vände helt sonika det upp och ned! Det kändes som att hon funderade vad som skulle hända med mjölken om hon vände på glaset, som att hon funderade på det först.

Annars tycker jag att hennes trots har blivit bättre. Hon är oftare gladare kan jag tycka. Och säger ofta "okej då" eller "jahapp då" när vi säger att vi inte ska göra som hon vill, istället för att få ett utbrott. Per håller inte riktigt med, men jag tycker det.
Igår när vi var själva hemma var hon kanonduktig hela dagen! Hon poade på mycket själv och lekte medan jag fick byta 15 blöjor på stackars Nora som inte riktigt kunde komma till ro och sova några längre stunder. Jag fick försöka så gått det gick att bygga pyssel och leka med duplo och allt vad det var under tiden som Nora sov eller satt nöjd i babysittern. För där sitter hon nöjd när hon har fått pruppa ur sig lite. Sen kan hon somna skönt när hon är trött, utan att man behöver gunga henne.

Jag sa till Signe på eftermiddagen att hon hade vart så duktig hela dagen och lekt massa själv! Vet ni vad hon säger då sötnosen? "Ja, tänk om jag skulle åka på semester då mamma! Hur skulle du klara dig utan mig då?!" Haha, ja det kan man undra!

Hon har sådan fantasi Signe att det är helt otroligt! Hon hittar på och berättar om allt möjligt! Och det är så roligt att se hur hon flackar med blicken över rummet samtidigt som hon berättar för att hitta nya saker att väva in i sin historia.

Oj, vilket spretigt inlägg det blev! Nu är jag igång iaf :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback