Nora 1 månad

Idag har Nora hunnit bli 1 månad! Tänk vad fort tiden går! Det är ju helt otroligt! Jag får lite ont i magen när jag tänker på det, att hon snart inte är en liten bebis längre.

Hon är alldeles underbar, vår minsta tjej och här kommer en liten sammanfattning om hennes fyra första veckor.

Sömn.
De första två veckorna ungefär sov Nora mer eller mindre 20 timmar om dygnet. Det var väldigt "lämpligt" då jag kunde få mycket tid till Signe fastän vi hade fått vår efterlängtade bebis. Hon kunde sova väldigt långa stunder och sov väldigt bra i både babysittern och vagnen inne. Ofta sov hon 3-4 timmar för att sedan "vakna" (dvs grymta efter mat, men egentligen inte lyfta på ögonlocken) fortsätta sova! På nätterna vaknade hon till och åt och somnade i samma veva om. Det blir en del blöjbyten på natten, men den senaste tiden har hon lyckats sovit hela nätter utan att bajsa.
Det längsta hon har sovit utan mat på natten var i fem timmar då hon sov från 00-05 i vaggan. Vi har börjat lägga henne i vaggan om kvällarna. Hon somnar med oss vid tvn och sedan bär vi in och lägger henne i vaggan. Ibland vaknar hon till efter en stund och ibland sover hon en bit in på natten.
När hon började vara lite mer vaken började hon också vara lite piggare på kvällen. Det var svårt att få henne att komma till ro och hon kunde somna mellan 23,30-00,30 ungefär. Per har ju varit ledig sedan jul nu och då har det funkat, men det är skönt att hon somnar tidigare nu när vi snart återgår till vardagen.
Om hon vaknar till efter en kort stund på dagen beror det oftast på att hon behöver rapa eller bajsa. Hon är lättläst vår lilla tjej i och med att hon är så nöjd, så börjar hon grimasera är det oftast en rap som behöver upp.

Mat.
Hon helammas och äter när hon känner för det. Sover hon mellan oss i sängen äter hon oftare än om jag lyckas få henne att sova i vaggan. Hon känner förmodligen att maten ligger alldeles bredvid och så fort hon börjar grymta är jag där och ger henne mat. Då somnar vi båda om och det är ju lämpligt så klart... Hon äter bra och går upp bra i vikt! Jag älskar att amma och tycker att det är tokmysigt!


Gillar.
Nora älskar att ligga på skötbordet och titta på mobilen med färgglada fåglar. Hon försöker till och med "prata" med dem och följer de med blicken. Första gången Signe skrattade var till de där fåglarna, så de har varit populära tidigare :)
Hon är väldigt med och tycker nu om att "konversera" med oss. En kväll låg hon på amningskudden i mitt knä efter att ha ätit. Jag tittade på datorn som stod bredvid och Nora lät till som att hon sökte kontakt med mig. Jag tittade på henne och sa något samtidigt som jag log. Det såg ut som att hon blev toknöjd över att lyckats fånga min uppmärksamhet helt på egen hand! Hon flinade stort och lät sådär härligt som de gör när de precis börjar ge små ljud ifrån sig.
Nora har redan från start kunnat sitta i babysittern ganska långa stunder utan att bli uttråkad. Hon har varit helt ljuvlig på det viset och det har verkligen underlättat för mig när jag varit ensam med Signe. Nu börjar hon såklart bli mer medveten och vi får se hur länge det håller i sig.  

Stark.
Hon är väldigt stark, Nora! Lika som Signe var. Hon har varit starkt i både ben och nacke redan från att vi kom hem från BB. Hon låg redan då och stretade med huvudet när vi la henne på bröstet.

Hon började småle redan när hon var tre veckor, knappt det. Nu kan man locka fram leenden ifrån henne om hon är mätt, utvilad och nöjd. Och det är ju så härligt att se!

De gånger hon skriker till är hon hungrig eller trött. Att klä på sig ytterkläderna är heller inte så roligt. Vi har vart inne väldigt mycket under ledigheten så hon är väl inte riktigt van det heller... Sen brukar det ju inte vara en hit bland barn.

Hon tar napp ibland. Hon somnar lika bra utan den och är oftast så himla nöjd så hon behöver inte ha den så ofta, vilket gör att hon säkert inte har vant sig vid den riktigt än. Stundvis tycker hon dock att den är mysig och har hon svårt att komma till ro kan den hjälpa till. Annars har det funkat att ge henne lillfingret när vi ska hjälpa henne att slappna av, det är lite mindre än nappen och hon verkar gilla det.

Här är tre bilder från hennes 1-månaders dag! Minerna på de två första bilderna får man i princip bara se när hon har sovit länge och håller på att vakna. Hon vill ha mat på stört och orkar inte vänta på att ögonen ska öppnas. Jag var tvungen att vara lite elak och lägga ner henne för att ta de bilderna, då hon är så himla söt när hon blir så arg över att inte få maten serverad direkt :) På första bilden låter hon väldigt ledsen och laddar inför skriket och sedan på andra bilden vrålar den stackaren rakt ut!
Men på den tredje bilden visar hon hur glad och nöjd hon är mest hela tiden, när hon inte sover då som hon faktiskt gör väldigt mycket nu med!
Hon har en härlig smilgrop på höger kind :)



Kommentarer
Postat av: cissi

Så söt liten tjej! Dom växer ju så det knakar så fort dom tittar ut=) Wilmer blir hela 3 månader på tisdag!!:-O min lilla plutt blir ju stor så fort!

Postat av: Anonym

Men jösses, hur lik sin pappa kan man vara? :)

2011-01-08 @ 17:01:38
URL: http://mammaannamaria.blogg.se/
Postat av: helen

Riktigt lik per, och signe är riktigt lik dej istället :)

2011-01-14 @ 23:07:11
URL: http://helenm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback