Tillbaka på ruta ett?

Signe har ju somnat själv på kvällarna sedan i somras. Hon har lyssnat på ljudbok, saga eller vad man nu ska säga. Astrid Lindgrens berättelser helt enkelt. Hon har somnat snabbt och utan några som helst invändningar. Tills för 2 veckor sedan. Jag vet inte om det är någon form av rädsla för mörker eller för att bli lämnad ensam, men hon verkar på något sätt rädd.

Eftersom hon blir väldigt ledsen och jag är emot att barn ska somna ledsna och med en känsla av övergivenhet så nu sitter vi där igen. Eller ja, det blir mest jag. Igen. Andra kvällen det hände satt Per med henne, utan problem. Sen somnade hon själv en kväll och så blev det innebandyträningar och grejer för honom och vips är det bara mamma som duger igen.

Igår valde hon till och med att ligga ensam istället för att Per skulle sitta med henne. Hon skrek och sa att jag skulle vara med henne. Jag förklarade lugnt att jag var tvungen att fixa med tvätten och att det var pappas tur idag men att jag imorgon skulle sitta med henne. Hon vägrade och jag sa att då fick hon välja mellan att ligga själv eller att pappa skulle vara med henne. Jag sa att jag kunde komma in till henne när jag var klar med tvätten. Det gick hon med på och hon låg ensam länge med lampan på vid sängen. Eftersom hon var så duktig ville jag visa att man blir belönad så jag gick in och satte mig hos henne sista stunden. Precis som jag lovat. Hade hon hunnit somna innan hade det såklart vart en bonus. 

Så nu får vi se hur länge det här håller i sig. 
De två senaste morgnarna på förskolan så har hon vart väldigt glad för att totalt tvärvända när jag är påväg ut genom dörren. Hon ser skräckslagen ut och gråter högljutt. Så kanske är någon ny separationsfas hon går igenom? 

Kommentarer
Postat av: Johanna Rapp

Hej gumman! Jag har också upplevt på senare dagar bara att Hannes verkar "rädd" för något...Han tittar bakom sig och kommer inspringande till vårat sovrum om nätterna som om någon skulle följa efter. Det är ju mörkare större del av dygnet nu. Ingen aning vad det kan bero på egentligen. Jag har även upplevt att Hannes pratar mer om sina känslor och uttrycker de."Jag är rädd","Jag är arg", "Jag är ledsen", "Jag älskar dig".

Tack för i helgen. Det var supermysigt. Kramar från Johanna!

2010-10-21 @ 07:02:03
Postat av: Anonym

Det kan kanske vara att hon känner på sig att det är syskon påväg snart, dom snappar nog upp mer än vad man tror o funderar. Hoppas det vänder!

Neo har varit vaken TVÅ timmar i natt o stymlat, suck!

Postat av: Fredrika

Liam är skitledsen när han ska på dagis helt plötsligt. Han beter sig som en ett-åring. Han är helt omvänd! Så kanske kanske nått som händer när dom närmar sig tre...

2010-10-21 @ 21:39:44
URL: http://fredrikaeklund.blogg.se/
Postat av: Linda F

Jag tror dom har "någon fas" i livet de där med mörker och sova...William är åxå lika han somnar själv om man är i närheten av hans rum men han kommer in varje natt till oss och om inte hans nattlampa är på när han vaknar blir han helt galen och skriker..Hans polar som är lika gammal är lika...så de verkar vara någon 2-3 år fas....Hoppas de vänder snart för er

kram

2010-10-23 @ 18:57:48
Postat av: Frida

Tack för era kommentarer! Skönt att höra att det är fler i samma ålder som Signe som verkar genomgå någon form av separationsfas. Då är det förhoppningsvis övergående :) Igår somnade hon själv utan att gnälla efter oss och hon har faktiskt inte vart lika trotsig det senaste dygnet så kanske hon redan har kommit en bit på väg!

2010-10-23 @ 19:41:01
URL: http://fofroridoda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback