Lördagsgodis

Signe fick lite lördagsgodis idag. Hon har inte varit förtjust i godis tidigare, bara choklad, och vi har inte gjort något för att uppmuntra henne till att äta godis. Jag tycker inte att det finns några fördelar för barn att äta godis tidigt.

När hon har fått fiskedammspåsar på kalas har det varit vi som fått äta hennes godis då hon bara har spottat ut det. Förra helgen när vi var på brännbollsyran fick hon smaka zoo och godisfiskar och hon tyckte att det var gott! I veckan när vi var i Rättvik på semester fick hon en Hallo Kitty av Veronica med sådana PEZ godis i som hon också smaskade i sig. Att vi som hennes föräldrar väljer att köpa något litet till henne ibland tycker jag är okej eller om hon får en sådan grej som av Veronica, eller fiskedammspåsar tex. Men jag tycker fortfarande att hon är för liten för att få lördagsgodis varje vecka eller att andra köper godispåsar till henne. Hur är era 2,5 åringars godisvana?

Signe blir jätteglad om hon får en liten förpackning russin, som jag vet innehåller en hel del socker också, så jag tycker egentligen inte att det finns någon anledning till att leda in henne i godisträsket. Hon lär hitta dit själv snart nog.

Nåja, det jag egentligen ville säga var en rolig sak som hände idag.

Jag skulle iväg på affären en snabbis och köpa fiskbullar till Signe som hon skulle få till middag. Vi käkade pizza... Jag sa till henne innan jag åkte att då det är lördag idag kanske jag köper nåt roligt till henne på affären. Direkt när jag kom innanför dörren undrade hon "vart det där jag skulle få för att det var lördag" var. Jag förklarade att hon skulle äta middag först men att hon kunde få smaka en sak först. Hon fick en zoo tablettask och genast tog hon en godis, sen en till och en till... Jag förklarade återigen att hon skulle äta middag först. Signe börjar stortjuta och vägrar äta. Jag försöker återigen kompromissa genom att säga att det finns en till sak som hon kan få efter att hon har ätit. Hon lovar att hon bara ska smaka en sådan bit och jag går med på det. Självklart vill hon äta upp hela chokladen direkt (mjölkchoklad, sån där liten ta 3 för 10:-). Mera gråt och hon ska bara sitta i mitt knä. Till slut vill hon dricka välling och gå och sova. Klockan var halv sex så det gick inte för sig.

Jag avleder henne med lite pizzasallad och snart sitter hon glatt och äter sina fiskbullar och potatis. Det sista i tallriken vill hon äta i sitt rum. Vi går med på det och Per följer med henne in.
När hon ätit klart kommer Per in med chokladen och säger att eftersom hon var så duktig att äta får hon nu sitt godis. Då säger Signe: "Jag vill inte ha...!" "Lägg det där och gå ut!" Per lägger chokladen där hon har pekat och går ut. Självklart ville hon chokladen men det var så himla roligt att hon inte ville erkänna det! Hon ville fortsätta spela sur och sedan tänkte hon till och bad honom lämna chokladen och sedan gå ut ur hennes rum så att hon kunde äta upp den osedd! :) Smarta barn!

Det här hittade jag när jag tittade till henne efter en stund. Goskruttan!


Kommentarer
Postat av: cissi

Linn har fått smak för godis tidigt MEN då har hon två syrror oxå som gärna vill ha lördagsgodis och då har det blivit att Linn oxå fått. Thea tex hon började senare med att äta godis men men det var är svårt att att hålla Linn helt borta från gotta när syrrorna vet vad Lördags godis är. Men vi begränsar godis ätande här hemma för alla våra barn till att dom oftast bara får köpa en tablettask och en lite pallekuling choklad i stället för någon jätte påse. Sen blir det inte att dom får godis varje lördag då varken jag eller peter är några godis råttor=) så dom kanske äter lördagsgodis här hemma varanna lördag och det tycker jag känns bra=)

Postat av: Jenny Lundin

Nattis har ätit godis sen hon var över året..mest choklad:)Nu försöker jag bara ge henne godis på lördagar..men ibland kan d vara svårt när hon får godis från släktingar..då vill hon ju ha d på en gång.Men som sagt d är ju föräldrarnas ansvar hur ofta å mkt barnen ska äta av godis:)

2010-08-01 @ 09:38:58
Postat av: ~ HANNA - Med ett leende på läpparna..

Godmorgon, vad ska du hitta på idag då? :)

2010-08-01 @ 10:31:06
URL: http://hhannas.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback