Kusjakt

Hos oss säger man kusar om insekter. När jag bodde i Stockholm tyckte mina klasskamrater jag var knäpp när jag tittade på den nya hundralappen som hade kommit och såg den stora kusen så tydligt. Inte kunde jag väl mena att det var en häst på hundralappen?! Nej, det var klart jag inte gjorde. Det var ju en kuse där! En stor insekt. Jag tyckte de var knäppa för att de överhuvudtaget inte ens såg den först... Så det kan bli!

Signe har iaf haft namnsdag idag, jag med för delen, och min mamma och Signes farmor. Alla heter vi Christina, med CH.
Och Signe fick namnsdagspresenter av mormor och morfar. Hon fick en pinnhäst, Lilla Gubben, en hjärtkrok och en kusburk med förstoringsglas på locken. Eller insektsburk, kuse är ju egentligen bara talspråk, eller talspråk är kanske att ta i, det handlar ju om vår dialekt.
Så efter att vi alla hade ätit middag, både mina och Pers föräldrar var här, gick Signe och morfar på jakt efter insekter. De hittade en skalbagge och sedan lokaliserade vi en myra och ett myrägg, två spindlar och en mask. Signe tyckte det var väldigt spännande, jag med för den delen...

Efter lunch idag var vi ner på Långnäs och hängde lite på stranden och kikade på brännboll tillsammans med familjen från Segersta med flera. Vi ska åka till Rättvik med dem imorgon och bo i stuga på Siljan camping. Det ska bli mysigt! Per och Tomas ska tävla och vi andra hade tänkt att bada. Men vädret ser inte så lovande ut. Det har verkligen blivit höstkyla i luften! Vi tänkte åka imorgon efter frukost men skjuter nog på det till efter lunch då det bara ska regna iaf. Vi får hoppas att solen skiner lite på oss iaf!

Någon som vet någon inomhusaktivitet för barn i närheten av Rättvik annars? Det verkar inte finnas så himla mycket...


Kommentarer
Postat av: Sara

Ja, de där med dialekter.

Det här är många år sen. Men Hanna Lind följde med mig och mina föräldrar ner till Skåne en vecka. Där träffade jag och Hanna på en kille från Sthlm. En kväll satt vi och kollade på tv. Jag bad killen att skicka mig dosan till tvn. Han svarar frågandes: Vilken dosa? Ja, men den dära, sa jag och pekade på tv-dosan. Men de är ju en fjärrkontroll, fick jag till svar :p


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback