Barnmorskebesök

Idag har hela familjen följt med till barnmorskan för att lyssna på lillfisens hjärtljud. Egentligen skulle jag iväg den 4/8 då jag har gått 24 veckor men det kändes dumt då vi alla har börjat jobba då, så jag ändrade tid till idag istället.

Nu är jag i vecka 24, jag har alltså gått 23 fullgågna veckor + 1 dag, så det var lite tidigt för det här besöket.

Min inskrivningsvikt var 60 kg och nu vägde jag 66,6. Under min graviditet med Signe hade jag gått upp 4 kg när jag var där på besök i vecka 24, eller efter 24 fullgågna veckor. Så jag har gått upp lite mer nu. Mitt SF mått var 23 cm, precis som förra graviditeten fast då var det ju en vecka senare. Så magen är större den här gången. Fast det har jag ju märkt redan. Hjärtljuden låg på 155 så jag tror minsann det är en liten flicka där inne. Signes hjärtljud registrerades som mest på 150 och det sägs ju att tjejer har högre hjärtljud än pojkar.

Signe tyckte det var spännande att vara med och vår barnmorska berättade hela tiden för henne vad vi skulle göra för olika moment. Hon passade också på att väga sig och vågen stannade på 13,8 kg. När vi vägde henne på två-årskontrollen vägde hon 13,5... Är det okej att de inte går upp så mycket i den åldern?

Här kommer lite siffror för min egen uppföljning:


Veck 8 - 23

Vikt 60 - 67

Bltr 125/65 - 100/60

Glyk 4,3 - 5,9 

HB 117 - 119

Flj ---- - 155

SF ---- - 23


Kommentarer
Postat av: Malin

Oj, Truls måste verkligen vara en jätte, han väger över 16kg, fast han har ju alltid varit stor så :) Va kul att läsa lite om din graviditet!

Postat av: jessika

det är nog vanligt att de inte går upp så mkt de växer ju inte spec fort heller :) eller de växer ju mer än vad de går upp i vikt har jag hört, men jaja :)

jag köpte inte så mkt, 3 klädesplagg och jackan på rea bara.. var sååå urplockat !

2010-07-31 @ 09:45:43
URL: http://blondinii.blogg.se/
Postat av: Lina

Det låter kanon, om Fredrik har sen starttid eller kommer in sent så kommer vi gärna förbi. Vi får höras helt enkelt!

Tuva ökar inte nånting heller, hon verkar ha stått still i både längd och vikt nu i ett halvår känns det som...inte riktigt kanske men hon väger stadiga 12,5-13 kg för jämnan tycker jag...=)



Kul med magen, Vilma hade likadana hjärtljud som Tuva så det är ju verkligen en hint för er också...men men, det kan ju lika gärna stämma dåligt den här gången...=) Spännande är det i alla fall!



Jättefin lekstuga förresten!



Kram

2010-07-31 @ 15:08:32
URL: http://lhoof.blogspot.com
Postat av: Sara

Killen i min mage har högre hjärtljud än vad Emily hade, ligger på runt 150 slag/min =) Emilys låg på runt 130-140!

2010-07-31 @ 19:48:31
URL: http://chrissangel.blogg.se/
Postat av: Anna

jacobs hjärtljud låg på 130-160 så han lurades hela tiden. Isaks låg mellan 140-155.. Så jag tror inte man kan säga så mycket på hjärtljuden MEN det verkar ju vara ett flick år ;) Så jag håller med dig FLICKA haha!

2010-07-31 @ 20:13:23
URL: http://www.familjenbrolin.se
Postat av: Fredrika

Ja, Liam väger 15 kg nu. Ganska exakt. Han har gått upp ett kilo på ett halvår, även det ganska exakt. Men han äter mer mat nu än förut, och mycket mer frukost.. så det kan vara därför. Dessutom är han kille och de brukar ju väga lite mer än tjejer..

2010-08-02 @ 13:34:56
Postat av: Kristina Olsson

Ivar väger 18kg! Han är en stor kille han :)



Ivars hjärtljud låg alltid runt 150 och Isoldes på 130, så där var det ombytta roller i vad som sägs!

2010-08-02 @ 16:48:48
URL: http://kikinas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback