Julen 2010

Nora har fått varit med om sin första jul och Signe har firat sin tredje! Signe visste vad som väntade, vi har pratat om tomten länge nu och hon minns väl förra julen fastän hon inte var två år ens. Men de har ju bra minne de små, så det är kanske inte så konstigt.

På julaftonsmorgonen hade vi skattjakt här hemma. Signe tyckte dock att kartan var lite svår att förstå sig på. Mamman lyckades kanske inte så bra :) Det enda som hon verkligen kände igen var julgranen som jag hade ritat som en vanlig gran. Allt annat var ritat uppifrån och barn har väl såklart inte så bra koll på hur en soffa ser ut uppifrån. Pippihuset hade vi monterat ihop och ställt under en handduk i köket. Det första hon sa när hon såg det var "var är Hoppetossa då?". Jag hade förväntat mig ett jättestort leende :) Sen öppnade hon klapparna där möblerna fanns och då tyckte hon att det var roligt och började genast leka med dem.

Nora sov till närmare 11 på förmiddagen så hela familjen hade hunnit duscha och bada innan hon vaknade och fick mat. Sen åkte vi hem till Pers föräldrar där vi spenderade resten av dagen. Juldagen firade vi hos mina föräldrar. Vi har de senaste tre åren firat jul två dagar, då mamma har jobbat på julafton. Det är verkligen kanon! Vi slipper dela upp dagen och det är skönt att slippa stressen på förmiddagen som annars infinner sig om man måste åka efter halva dagen från ett ställe till nästa. Plus att alla kan vara med och fira när vi är hos mina föräldrar då det inte krockar med något annat firande.

Pers pappa var tomte i Kilafors och jag trodde att Signe skulle känna igen hans röst direkt! Men hon tänker nog inte ens på att det kan vara någon annan än just "tomten". Hon frågade inte ens vart farfar var fastän det bara var jag, Per, Nora, hon och farmor där. Hon hade fullt sjå med att ta emot sina julklappar! Och hon var så himla duktig, väntade med att öppna tills alla klappar var utdelade och var genuint lycklig över att tomten kom! Hon gav honom en kram och vinkade glatt hejdå.

På juldagen frågade hon ofta om när tomten skulle komma. När det väl knackade på dörren blev hon alldeles till sig och sprang och hämtade Bert och Mamma Mu som också måste få hälsa på tomten :)
Hon blev toklycklig och satte sig i mitt knä för att ta emot julklapparna. När tomten skulle gå fick han både en puss och en kram och när han frågade om hon var nöjd med julklapparna (som hon för övrigt inte hade hunnit öppna ännu) svarade hon med ett glatt JA! Haha, det var härligt att se henne så lycklig. Hon var väldigt glad även när tomten sa att det var Mikaelas eller Noras julklapp, hon delade glatt ut till alla de andra.

Nora sov sig igenom båda firandena. Hemma hos mamma och pappa var hon verkligen däckad under eftermiddagen och var inte vaken långa stunder.

Signe somnade i bilen påväg hem båda kvällarna. Vi hade förberett med pyjamas, borstade tänder och välling innan vi åkte, sen var det bara att klä av och lägga henne i hennes säng så fortsatte hon sova. Skönt för oss alla!

Signe fick mängder med julklappar och har lekt med allihopa! Nu måste vi börja fundera på någon smart hyllförvaring i hennes rum så att vi får upp lite saker från golvet! Tips? Det känns dumt att skruva fast hyllplan med konsoller om man vill möblera om där inne.

Kommentarer
Postat av: Veronica

Hej Frida och god fortsättning på Jul och Nyårsfirandet.

Angående förvaring av leksaker så kan jag tipsa om en tokenkel lösning. När Rocky var liten köpte jag lagerhyllor som jag målade i de färger han ville ha, sen hade han "smågrejer" i plastbackar i dessa hyllor, om man vill kan man bara spänna upp ett fräsigt tygstycke åxå på baksidan så försvinner inte hyllan in i tapeten =)

2010-12-29 @ 00:16:00
Postat av: Anonym

Samma problem här, innan jul hade vi precis förvaring så det räckte efter födelsedagen o alla de presenterna, nu är det prylar yberalles! Funderar nästan på att köpa en sån där hylla som går liksom i etapper, fattar du vad ja menar? Men backar i, dom ska vara kanon har jag hört. Dock går det emot mina inredningsdrömmar där inne, men praktiken måste gå före i detta fall :)

Postat av: emma

ikeas expedit hyllor tycker jag e toppen!

2010-12-29 @ 11:13:42
URL: http://www.hansson-linden.se/WP

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback