Liten gris?

Idag har jag varit hemma från jobbet med VAB. Vård av barn. För första gången. Signe hade skyhög feber igår kväll!

När jag kramade om henne efter att jag kom hem ifrån jobbet kändes hon väldigt varm, jag tog tempen och den visade 39 grader i örat, 39,2 i rumpan. Per hade också tyckt att hon kändes varm men hade inte hittat termometrarna. I bilen påvägen hem hade hon sagt: Nänä kall, så Per hade kännt på hennes händer men dom var varma. Kanske var det så att hon frös pga av febern?

Jag var tvungen att åka in till Bollnäs, Signe hade fått alvedon när jag tog tempen, så vi antog väl att den skulle avta. När Per skulle lägga henne hade den stigit till 40 grader och vid 21 vaknade hon och tempen var på 41,2! Enligt örontermometern, så vi vet ju inte till hundra. Jag tycker att det är svårt att mäta i öronen, de är ju så små. Men hon var verkligen kokhet, så det stämde nog. Jag ringde 1177 och frågade om jag kunde åka in till akuten och få ipren istället, då vi bara hade alvedon hemma som tydligen inte bet på febern. Hon ville prata med Per och sa att hon skulle återkomma snart till mig. Det gick rätt fort, men innan hon kunde bekräfta att jag fick åka till akuten ville hon kolla så att de hade ipren. Jag fick meddelanden på telefonen om att batteriet nästan var slut och det tog 6 (!!) minuter innan hon ringde tillbaka. Jag blev alldeles klen! De hade flytande ipren, så det var bara att åka och hämta.
Väl där dröjde det också säkert 7-8 minuter innan någon ens kom till luckan. Jisses! Jag har inte behövt besöka akuten som vuxen, och jag hoppas jag slipper det. Dörren in till själva akuten var låst och fastän jag tryckte på ringklockan så kom ingen och öppnade! Jag fick smita in när en tant skulle ut. Sen var det ashalt på vägen hem, så jag kunde och vågade inte köra speciellt snabbt. Det var såå frustrerande och tiden gick oerhört långsam innan jag äntligen var hemma. Kan ni tro att jag önskade att jag hade bott i stan istället?

Signe var naken när jag kom hem, Per hade försökt duscha henne kallt men det var inte populärt. Han hade försökt ställt ner henne på golvet, men hennes ben bar henne inte. Lilla fisen. Hon somnade till slut naken i min famn.

Natten var okej. Hon regerade bra på iprenen och febern sjönk. Men gud så varm hon var när jag kom hem, och alldeles slö.

Eftersom hennes feber var så hög igår bestämde vi att jag skulle vara hemma idag. Per tyckte det kändes skönast. Vi har läst massa böcker, lekt med lera, tittat på film, ritat och poat på. Vid nio gick vi och la oss i vår säng och sov till efter tio. Jätteskönt! Efter lunchen vill Signe sova igen, i vagnen. Då var hennes temp 38,5 så vi gick en promenad, men hon sov bara i 40 minuter när vi hade kommit hem.

Hon har vart väldigt pigg och glad, men trött i omgångar. Hon var upp i 40 grader nu på eftermiddagen, troligen höll iprenen på att gå ur då, men hon har hela tiden druckit bra och fått i sig att äta. Det känns iaf himla skönt.

Jag anade redan på söndagen att det var nåt på g. Hon var väldigt kramig och ville gosa mycket, så igår morse tog jag tempen innan vi åkte till förskolan. Men den visade ingen feber. De kan inte ha märkt på henne att hon hade feber eftersom de inte tog kontakt med oss. Men hon är ju en rätt pigg tjej ända upp till dryga 39 grader.

Imorgon blir det Per som får vara hemma.

Nån kväll ska jag ta med mig kameran in i Signes rum för att filma när hon ska somna. Man ser ju inget för mörkret, men hon låter så roligt när hon tjattrar på att man ibland har svårt att hålla sig för skratt! Även ikväll. Hon pratar och pratar och pratar och till slut blir hon knäpp tyst pang tjong och sen säger hon knappt ett pip tills hon somnar.

Hoppas att febern inte stiger när iprenen går ur kroppen, men det finns väl risk för det. Kanske att hon har åkt på influensan (svininfluensan). Barn kan ju få feber väldigt snabbt och väldigt högt, men man vet ju inte. På rådgvningen sa de att man kan vara lös i magen då också, och hon var rätt lös i slutet av förra veckan. Vi hoppas att det går över snart!


Kommentarer
Postat av: jessika

jag tycker akuten är bra, jag har då alltid fått komma in direkt och fått gått före när jag haft mina astmaatacker och jag får hjälp direkt. de har till och med gjort ordning mediciner direkt så jag behöver inte vänta ngt och jag har vart in fyra ggr sen jag fick astman i våras. det beror nog på om det är akuta fall eller inte, man ska ju inte behöva vänta i luckan och ytterdörren ska ju inte vara låst heller . .


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback