Filbröd

Jag har under en längre tid bakat ett filbröd. Det är så himla enkelt att göra, då degen inte behöver jäsa. Jag har haft två recept, men bara provat det ena. Tills igår. Jag hade tröttnat på det "vanliga" då det inte har blivit så superbra alla gånger. Jag provade därför det andra receptet som jag hade. MEN vad gott det blev! Konsistensen blev mycket luftigare och mjukare, ja mycket bättre helt enkelt.

Så jag tänkte dela med mig av det.

1 liter fil
4 dl mörk sirap

4 tsk bikarbonat
2 tsk bakpulver
1 kg (18 dl) rågsikt

Blanda filen och sirapen först. Ha sedan i bikarbonat och bakpulver, och blanda det. Ha i mjölet sist och blanda ihop.

Häll i långpanna med bakplåtspapper i botten.
Grädda 130 grader i 1,5 timme.

Pensla bakplåtspapperet med vatten så går det lättare att ta bort brödet.

Dela i 6 st limpor.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Detta ska jag prova :) :) GRATTIS föresten! Tänkte ju säga det igår men det föll bort! En sån bakbok har jag pikat Jonas om att jag vill ha när ja fyller på Lördag hi hi! :)

Postat av: magdalena

Men vad komiskt, tänkte göra fil.bröd i helgen. ska pröva detta recept! tack! hoppas ni har de trevligt på öppna.ska passa på att pluga nu :) kram

2009-05-28 @ 09:40:47
Postat av: jessika

ja, det där med fukt är inte alls kul. nä, jag ska vänta, ska inte lacka sj heller utan en tjejkompis som precis utbildat sej till billackerare ska få göra det, om hon nu vill :) sen ska jag inte bara lacka där fläckarna är, hon är ju min ögonsten så det blir en hellack :)

2009-05-28 @ 17:20:09
URL: http://blondinii.blogg.se/
Postat av: Lina

Tack, nu måste vi prova också! :)

2009-05-29 @ 21:53:02
URL: http://lhoof.blogspot.com
Postat av: Malin

Härligt, jag har provat ditt bröd och det blev kanongott!! Tack för ett bra recept som kommer att användas ofta.

2009-11-24 @ 12:38:20
URL: http://www.ruuthie.e-butik.se
Postat av: Mikaela

Tack så mycket!letade efter olika filbröd recept och provade en annan förut óch den blev god men din var mycket 100 gånger godare!tom smeten smakade gott, min dotter tyckte om smeten:)

å lätt att göra den!

kramkram!

2010-05-28 @ 20:50:08
Postat av: Cheap Jordans

Thank you for taking the time to publish this information very useful!

2010-12-28 @ 04:35:15
URL: http://www.nike2us.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback