Helgen i Hamra

Vi kom iväg från Bollnäs vid 18 tiden i torsdagskväll. Då hade vi tankat bilen, skotern och dunken. Kollat luft i däcken och gjort ren bakrutan som Per ändå inte såg igenom för all packning...
Signe skötte sig exemplarisk i bilen! Först vid 19 tiden behövde jag ge henne nappen, annars brukar den bli tvungen att användas innan vi når storvägen när vi ska till stan... Bil är inte alltid så kul.
Signe kikade på Teletubbies och var helnöjd!

Strax efter halv åtta stannade vi och bytte blöja i bilen och fixade välling. Vi hade tagit med vatten i termos (Tack Elin och Jonas för att vi fick den lilla termosen vid P&E invitational i höstan!) så det var lätt fixat. Efter vällingflaskan somnade Signe inom några minuter och sov nästan helt stilla tills vi var framme 2,5 timme senare.

Eftersom det hade gått så himla bra vore det kanske lite väl att hoppas på att hon skulle fortsätta sova när vi kom upp... Hon vaknade när Per pratade med Johan då vi hade stannat bilen. Signe blev alldeles fascinerad över vår nya lya och var pigg som en mört! Kvart över tolv la vi oss. Halv två somnade vi...

Det blev en tidig morgon på fredagen ochvi promenerade ner till liftarna vid Hamra för att hyra en längdskidpulka till Signe. Jag, Helene, Klara och Signe kom så småningom iväg på en längtur. Som visade sig bli jobbigare än vad det var tänkt. Iaf från min sida... Jag har inte åkt längdskidor sedan jag var typ 10 år, så när vi valde spåret över en bro som resulterade i klättring likt slalombacken i Tour De Ski tog mina krafter slut. 1 km uppför. Med pulka bakom.Puh! Vi såg bara folk som åkte nedför backen... undrar varför? Tyvärr hade jag båda kamerorna nerpackade i ryggsäcken så det finns inga bilder från skidåkningen. Jättetrist. Iaf för en fotogalen typ som vill dokumentera allt som händer i Signes liv. Plus lite till.

Vi letade ett ställe där skoterleden korsade längdspåret, vilket var lättare sagt än gjort. Killarna åkte skoter och vi skulle träffas för att grilla korv och ha det mysigt. Efter sju långa kilometer hamnade vi nedgrävda på en parkering. Urmysigt, blåsigt och hur kallt som helst. Engångsgrillarna fick vi ingen fart på så Klara satte i sig kall korv. Hanna Lind och Fia Nyström! Om ni läser, så är det nog bäst ni hoppar över de kommande raderna... Per for hem efter bilen där vi fick plats med längskidor, två längdpulkor, ryggsäckar, tre vuxna plus två barn... Varav två säten i baksätet var nedfällda och Signe satt i sin bilstol. Kan väl säga att det var tur att inte polisen var i närheten. Vi stekte korven i husvagnen.

Eftermiddagen och kvällen bestod i en tur till backen för att kika lite och sedan tacos och mys framför Let´s Dance. Det gick bra att lägga Signe. Jag låg bredvid henne tills hon slumrade in. Det går att dra för en dörr för den ena sovdelen, så det var inga problem för barnen att sova. Signe grät en stund i sömnen vid ett tillfälle, hon drömde säkert.

Lördagen åkte vi på skotertur. Vi hade lånat en Bamsepulka som jag och Signe skuttade runt i. På kalfjället blåste det rejält och det blev is på insidan i pulkan. Snön yrde och det var svårt för skoterförarna att se speciellt långt, därför var de tvungen att hålla farten upp lite grann iaf. Signe sov som en stock trots att det guppade så fasligt att jag vid ett tillfälle for upp i taket och slog huvudet i en stålgrej.

Vi käkade lunch i Bruksvallarna på ett nybyggt ställe innan vi begav oss mot Hållan där vi skulle lämna tillbaka pulkan vi hade lånat. Jag och Signe fick vänta i drygt 45 minuter innan Per var tillbaka med bilen. Men det gick bra. Vi gick en snabb husesyn och sedan knackade vi på en blå förrådsdörr som i Knacka På boken. Signe undrade nog varför ingen öppnade. Hon vände och gick dit flera gånger för att knacka.

Käkade fläskfilé på kvällen och kollade på Melodifestivalen. Vilket skämt alltså! Nästa år måste det ske en regelförändring, det är ju bedrövligt som det är nu! Alla var trötta och vi somnade rätt tidigt.

På söndagen var det snöstorm så ingen var sugen på nån uteaktivitet. Förrutom Klara som ville åka slalom... Signe sov kanske en timme mellan kvart i tio och kvart i elva ungefär, och vi kom iväg strax efter elva. Sen sov Signe inget mer. Inte en minut hon sov i bilen! Hon kollade på Teletubbies och gnuggade ögonen redan vid halv två, men inte då. Vid kvart i fem var vi hemma och hon blev alldeles överlycklig och full av energi när hon såg sitt rum med alla sakerna. Hon grabbade tag i dockvagnen och gick runt en bra stund med den.

Vid 19 tiden var hon trött efter ett bad men det tog en timme för henne att somna... Till slut fick jag krypa ner i hennes säng och hon somnde på stört. Hon var väl van det sedan helgen och var kanske lite rädd över att bli lämnad ensam.

Det har vart en jättetrevlig helg men lite bättre väder hade inte skadat. Det dröjer nog dock innan vi slaggar en helg i en husvagn igen. Stuga hade nog vart ypperligt. Då hade det funnits lite mer yta för Signe att springa på, som det var nu blev det lite trångt. Vi hade dessutom glömt matstolen hemma. Verkligen en miss! Mina middagar intogs kallare och kallast.

Bilder kommer i ett separat inlägg. Dock inte ikväll. Men återkom, bilder säger ju mer än tusen ord. Var det förresten nån som orkade läsa mina femtioelvatusen tecken?


Fjällivet är toppen! Teletubbies också.
(Signe i bilen påväg hem, skrattandes åt Teletubbies)

Kommentarer
Postat av: Hanna

jag läste allt :D

Postat av: kaisa

jag läste också allt :)

2009-03-09 @ 22:52:28
URL: http://kaisasturesson.blogg.se/
Postat av: Malin

Jag läste allt.. Det var diskutioner här hemma om att det kunde vara ett lama djur, men dom är ju inte randiga :)

2009-03-09 @ 22:58:46
URL: http://malinsundqvist.blogg.se/
Postat av: Elin S

Jag har såklart läst å jag vill se bilder:)

2009-03-10 @ 07:43:16
Postat av: Jessika

Haha, jag orkade inte men jag ska så fort jag hinner. Jobbet väntar siddu :o

2009-03-10 @ 09:04:59
URL: http://blondinii.blogg.se/
Postat av: Emmy

Absolut, be husläkaren skriva ut tabletter! Aciklovir STADA eller Acikolvoir Rabanxy (eller nåt sånt) 400 mg tar jag 2 ggr om dagen i 5 dagar, så fort jag känner symptom. Då slipper man det!



Det finns annan dosering på 200 mg 5 ggr om dagen, men det är så jobbigt tycker jag. bättre med 2 ggr om dagen, det funkar fint!



(egentligen om man läser på fass, så är det tabletter för genital herpes.. men funkar även på munsår. ibland kan doktorn dock titta lite skepiskt på en som att man inte vågar säga var men verkligen har blåsor för ngn stans hahaha)



Hur som helst så har min mamma också samma problem, så vi kör samma kur. Dessutom vekar det lite förebyggande också, får det mer sällan nu när man tar tabletter. hade ett uppehåll på två år innan jag blev gravid. Nu efteråt har jag fått det ett par ggr oc inte haft tabletter.. men nu hade jag två kvar som jag fick av mamma.. och fick nya utskrivna idag.



tar man det när man känner förhindrar man att det bryter ut. Men man kan också ta redan när det brutit ut, det förkortar läkningsprocessen och man blir av med det lite snabbare!

2009-03-10 @ 09:06:28
URL: http://emmyt.blogg.se/
Postat av: Sara

Vart väldigt imponerad när Johan berättade om eran skidtur, herregud jag hade gett upp innan jag kommit upp för den där backen! :) Men efter den där turen kan alla ingifta skidåkare i släkten slänga sig i väggen, du är helt klart grymmare :)



Jag och Johan satt och skrattade åt Signefilmen i andra inlägget igår, vilken liten busunge :)

2009-03-10 @ 09:25:10
URL: http://strawberrydaquiri.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback