Föräldraledig + Första kvartalet = Fattiglapp

Jag skulle egentligen inte sitta här... Borde vika klart tvätten och börja packa. Vi åker ju till Hamra imorgon eftermiddag. Men eftersom jag ska vara borta hela helgen så är nog det här kanske det sista inläggen på några dagar, så det är väl lika bra att uppdatera lite då.

Igår var jag och Signe till öppna förskolan. Signe sprang som vanligt runt och lekte utan att titta så mycket efter mig. Hon klarar sig så bra utan mamma... Iaf när hon har sina vänner att busa med!

På eftermiddagen kom Signes mormor och morfar förbi och Signe blev som vanligt överlycklig över att få besök. Trots det var hon väldigt mammig och sprang hela tiden till mig för att fylla sitt mammabehov innan hon kunde leka lite för en stund.

Idag har Signes farfar vart här och lekt med henne medan jag for och handlade lite på Ica. Tänkte att hon nog tyckte det var roligare att vara med farmor och farfar än att följa med och handla, men farmor var tvungen att jobba.

Ja, annars har det väl inte hänt så mycket.

Jag kommer inte att åka till Vemdalen nästa helg som det var tänkt. Som föräldraledig går det inte att unna sig allt för mycket under samma period, och en resa till melodifestivalen + tre helger i fjällen för delar av familjen på fem veckor blir lite mycket. Trist, men det är så det är. Första kvartalet är det alltid massa extra utgifter tycker jag! Nästa månad blir nog inte bättre än januari och februari den heller, för då får vi nog en hel hög med försäkringar som ska betalas. Plus en bilskatt... Kul. Eller inte. Så Ikea får nog vänta det med. Det enda som ska bli roligt när jag börjar jobba till hösten kommer vara att vi får ut två fulla löner. Om jag nu kommer jobba 100%. Man kommer känna sig enormt rik.

Jag tycker inte det är konstigt att prata om pengar. Vi har ju ett sparande som gör att vi visst skulle kunna åka och shoppa loss på Ikea eller dra utomlands, men är det något jag lärt mig av Lyxfällan så är inte riktigt rätt väg att vandra. Att börja leva av sitt sparande. Så jag får snällt vänta tills det ser bättre ut på lönekontot. Det är ju inte så farligt egentligen. Jag tror nog framförallt de som är föräldralediga och läser bloggen känner igen sig. Hoppas det iaf... :)

Nä, nu måste jag ta tag i packningen. Om vi inte hörs innan, trevlig helg!


Kommentarer
Postat av: Emmy

nej jag tycker inte heller att det är konstigt att prata om pengar, ingen blir väl direkt förvånad över att saker och ting kostar..vissa kanske tycker att det är lite tabu, men då kan de hålla det för sig själva :P

Postat av: P-A Rapp

Den som är satt i skuld är icke fri... Göran Person! Det är lite segt med pengar hos Rapp the family oxå. Bilskatt, oväntade räkningar, Tv-licenser, CSN lån och massa bensin. Det tar liksom aldrig slut. Lever på hoppet att nästa månad blir bättre... Ps. Gör en lyxfällanTavla, det är skitnyttigt... Vi gjorde en för några veckor sedan, vi har börjat storhandla:)

2009-03-05 @ 11:57:39
URL: http://johannarapp.blogspot.com
Postat av: helen

nä lyxfällan är ett bra program över hur man inte ska leva :) men som sagt pengarna rinner iväg med hus, bil och allt. Men det gäller ju som sagt att prioritera och spara så mycket man kan. Men du får njuta extra mycket av hamra vistelsen istället :) vilken månad börjar du jobba igen?

2009-03-05 @ 17:40:26
URL: http://helenm.blogg.se/
Postat av: Johanna Rapp

Hej Frida! Kul att läsa dina inlägg! Jag har varit off ett bra tag nu men känner faktiskt att det är okej. P-A håller ställningarna på "våran" blogg! Lyxfällan är kul! Vi gjorde en egen budgettavla och usch vad skrämmande mycket pengar som går åt på saker som man inte tror. Kul att se vart de tar vägen och stoppa utflödet!

2009-03-05 @ 21:18:13
URL: http://johannarapp.blogspot.com
Postat av: Mattias Olsson

Jag har börjat med ett excel-ark där jag fyller i våran inkomst samt våra utgifter för att hålla koll på vart pengarna går, blev paff över att man gör av med så jäkla mycket även fast man inte tycker man köper något hehe.

Tur att man har en bil som inte drar så mycket bränsle iallafall, ni har väl likadan Toyota ni också? Carina e touring -97

2009-03-06 @ 13:30:43
URL: http://orcusnet.blogg.se/
Postat av: Mirry

Nu har vi utsett Dagens Jag Vill Ha på Borås största blogg!



www.arntyochmirry.se

2009-03-08 @ 15:06:04
URL: http://www.arntyochmirry.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback