Vissa människor ger mig eksem

Igår fick Signe sina sprutor. Det gick jättebra! Så skönt. Hon började gråta lite när hon fick den andra sprutan, den som kostar 730 spänn gör självklart ont på de små, men slutade så fort jag tog upp henne. Läkarundersökningen gick också bra, allt såg bra ut. Hon väger nu 10410 gram och är 77,5 cm lång. Vikten började plana ut lite men det beror såklart på att hon kutar runt som en vilde!
Nu ligger hon mitt emellan "normalkurvan" och kurvan ovanför. Jag blir trött på de som säger att hon är så rund. Det är hon ju inte. Och även om hon vore en liten tjockis så gör väl inte det nåt! Som sagt så försvinner det rätt fort när de börjar springa. Hon är världens goaste, och finns det nå mysigare än runda bebisar?

Vi var på öppna förskolan en sväng igår innan bvc besöket. Jag höll verkligen på att få spunk på ett barn och dess förälder. Egentligen är det väl föräldern som jag blir trött på. Alla barn är olika, men har man en energisk unge så gäller det väl att se till att det inte händer olyckor. Öppna förskolan är inte en plats där man ska låta sitt barn leva rövare och själv inte bry sig för fem öre. Det är man som föräldrer som ansvarar för sitt barn där. 

Flickan försökte lyfta Signe igår, jag vet inte vilken ålder hon är i, men kanske 3-4 år. Jag tycker inte att ett barn i den åldern är kapabel till att lyfta en ett åring på 10,5 kg. Mamman stod bredvid och skrattade. Jag skrattade inte.
Lite senare sitter hon med en hammare till en bultbräda. Hon tar hammaren och kastar den upp i luften bakom ryggen. Den landar en meter bredvid Signe. Mamman ser allt, men säger inget.
Idag var de också där. Hon försökte lyfta Signe igen och även fler småbarn, så till slut fick jag säga till även fast mamman såg på. Sen tar hon ett åkfordon i samma storlek som en bobbycar och kör med den nedför rutschkanan. Där sitter Signe och en annan tjej som är 1,5 år. Mamma säger ingenting!! Så jag får återigen säga till henne. Hon kom in och berättade för sin mamma att Monica och Birgitta (de som jobbar där) hade sagt att hon skulle lugna ner sig lite. Är det inte läge för mamman att hålla med och förklara för flickan att man måste ta det lite lugnt när det är flera andra barn där? Nej då. Mamma flinar och säger ingenting.

Jag vet att vi bor i en liten stad, där man helst inte ska yttra sig om någon eller något. Men jag blir alldeles klen på sånna människor. Är det undra på att flickan springer runt som en virvelvind när mamman inte bryr sig vad hon än tar sig för?

Signe hade 38,2 igår när hon skulle lägga sig, så hon fick en alvedon även då. Hade gett henne en innan spruttagningen också, men det blev ju ingen hög feber och det var verkligen full rulle på henne. Tror att hon fick en sockerrush av sockerlösningen man ger dom samtidigt som de får sprutorna, för på kvällen sprang hon nästan på väggarna.

Imorse var hon lite varmare än vanligt, men ingen feber. Hon fick en alvedon iaf, utifall hon skulle känna av i benen, och så for vi ner på öppna förskolan. Signe sov till 7.20 idag, men hade bökat lite på natten och fått välling två gånger så hon hade väl egentligen viljat sova vid halv tio kanske. Iaf om vi hade vart hemma. På förskolan får de så mycket energi så det gick bra. När det var dags för lunch märktes det att hon var trött, men hon åt ändå bra. Somnade väldigt snabbt i bilen och nu har hon snart sovit i 1 timme och 50 minuter. Eftersom det bara blir en gång idag hoppas jag hon sover ett tag till.

Det är kanonfint väder ute nu! Men det är inte så kul att promenera runt med vagnen här ute i skogen... Hade vi bott i stan hade det vart annat. Här är bara samma sak att titta på hela tiden.

Är det bara vi som är riktiga fattiglappar nu i mitten av februari? Januari slog hårt mot oss. Hoppas februaris räkningar blir lite lugnare. Har inte vågat kollat ännu.


Kommentarer
Postat av: Sara

Nej jag tror inte heller det hjälper egentligen men det är lika bra att köra med alla husmorskurer man kan för att försöka slippa skiten, so far so good! :)



Signe är ju en alldeles perfekt liten tjej, små barn ska ju vara runda! Som du skriver, det försvinner när de börjar leka av sig. Du har väl sett bebis bilderna på mig, går inte att hitta ett enda kort när jag inte äter! Jag var garanterat gatans rundaste barn :)

Postat av: Erika

Ju rundare desto go´are tycker jag. Jag är så glad nu när Theo börjar få bebishull, det är så mysigt att gosa in sig i!



Jag förstår om det lätt blir ensidiga promenader med vagnen när man inte har något att titta på. Där är det ju annorlunda för en annan, mitt i smeten. Det har sina nackdelar det också. :)



Appropå pengar, nått jag la märket till var att uppvärmningskostnaden skenade iväg. Och det lär inte precis bli bättre kommande räkning heller så kallt som det har varit nu! Hua!

2009-02-19 @ 16:05:45
URL: http://golinannaerika.blogg.se/
Postat av: Tina B-L

Nejdå, det är inte bara ni som känner av "lågkonjunkturen" i den privata plånboken. Jag blir så irriterad på det lokala el-bolaget. Vår räkning låg på 2000 mer än normalt, "men det var ju inget konstigt, det har ju varit kallt ute" var det svaret man fick vid kontakt!!!



Och ja, vissa föräldrar (och barn) kan man få gallfeber av. Men det är väl därför man säger "mina barn- andras ungar"!? Lite väl mycket fri uppfostran hos en del......?

2009-02-19 @ 16:58:02
URL: http://dontforgetyourbeaver.blogspot.com
Postat av: Sara

Jo jag skulle vilja ha kvar dem men det är väldigt mycket pengar för ett par stolar. Skulle vi vilja ha sånna stolar så kan vi lika gärna köpa 6st kopior för priset av en äkta. Det känns dumt när de bara står, januari slog hårt även mot oss :)

2009-02-19 @ 21:40:50
URL: http://strawberrydaquiri.blogg.se/
Postat av: Sara

Jo jag skulle vilja ha kvar dem men det är väldigt mycket pengar för ett par stolar. Skulle vi vilja ha sånna stolar så kan vi lika gärna köpa 6st kopior för priset av en äkta. Det känns dumt när de bara står, januari slog hårt även mot oss :)

2009-02-19 @ 21:41:00
URL: http://strawberrydaquiri.blogg.se/
Postat av: EliN

RUND, Signe ser inte stor ut :/ hmm för den delen så är väl ALLA barn små knubbig över lag i den åldern. Bara å stänga av dessa åsikter Frida.

2009-02-19 @ 22:57:18
URL: http://elingranath.blogg.se/
Postat av: kaisa

Tack:) Och tack för tipset om bibblan!Jag hade helt glömt bort att tänka på bibblan :)

2009-02-20 @ 10:12:10
URL: http://kaisasturesson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback