Signe tog en powernap

När jag är med om något eller kommer på nåt som jag vill blogga om så tänker jag liksom i bloggtänk. Hur jag skulle formulera det hela på bloggen. Oftast blir det inga inlägg alls. Tex härom dagen åkte jag i Pers bil. Den är bra mycket bättre än min och du kan köra om en bil på två sekunder. Jag tänkte ut ett helt blogginlägg om hur det är att köra Pers bil. Men eftersom jag inte är någon bilbrud och Pers bil knappast är den snabbaste i världen, även om det känns så för mig, så var det nog bäst i att låta bli.

Däremot skulle jag igår berätta om Signes powernap. Men glömde det såklart.
Jag har läst att en powernap är på 15 minuter. Vare sig mer eller mindre, utan just 15 minuter. Lyckas man pricka in det så är det värt lika mycket som 2 timmars nattsömn. Sover man längre blir man trött och hängig när man vaknar. Men den här magiska kvarten gör alltså att man är alert på en gång.

Igår när vi hade vart hos Klara och Helene somnade Signe i bilen. Jag gick och hämtade vagnen och skulle lyfta över henne, vilken oftast inte är några problem. Jag tycker inte att det ser skönt ut att sova i skor, så Signe sover alltid i strumpor eller med sockor om det är lite kyligare, därför skulle jag ta av henne skorna. Kardborreband. Ritsch ratsch. Signe vaknar till och somnar inte om när jag gungar vagnen. Hon blir klarvaken helt enkelt. Jag stod på altanen och gungade vagnen i över 20 minuter, sen gick jag iväg på en promenad i 20 minter. Signe? Hon sjöng, pratad och räknade till tre hela tiden. Hon plockade alltså ut nappen för att kunna ligga och prata, hur nöjd och pigg som helst!
De sjunger en sång om "klappa lilla magen" på förskolan och hon har berättat att de även sjunger om ögonen och att de drar i håret, så den låg hon och sjöng och klappade lite överallt. Supersöt såklart!
Hon somnade alltså inte. Inte ens en tendens till att vilja sova. Hon började bli trött vid 19, innan dess var hon på toppenhumör! Helt sjukt, men tanke på att hon bara sov en kvart. Så hon måste helt enkelt ha prickat in den där magiska kvarten.

Knoppen var nog trött iaf, för inatt var Per upp en gång och gav henne nappen. Ingen välling alltså förrän imorse vid tjugo i sju när hon vaknade. L O V E L Y


Kommentarer
Postat av: Pappan

RS Power :)

2009-08-31 @ 13:10:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback