Sömn. Eller bristen på sömn.

Igår var jag trött. Riktigt trött. Signe sov dåligt igår natt också. Först var hon svår att lägga och sen var vaken mellan 1-4. Vaknade och grät vid halv elva redan. Eller hon vaknade inte, utan grät i sömnen. Så fort hon kom upp mot min axel blev hon tyst och fortsatte sova. Men när jag la ner henne vred hon på sig och grät igen. Provade tre gånger sen gav jag upp och ammade henne i vår säng där hon somnade om och sov till strax efter ett. Sen blev hon vaken. De dreglar ju mer när de håller på och få tänder och sedan sväljer de det och det resulterar i att de bajsar oftare. Så efter blöjbytet igår natt förblev hon vaken.

Jag gick in med henne till hennes rum vid två så att Per fick sova lite. Medan hon lekte av sig rev jag lite tapeter. Var några ställen där det lossnade lite till. Sjukt att riva tapeter klockan halv tre på natten. Fastän hon gnuggade sig i ögonen ville hon inte somna. Per bytte av mig och lekte med henne till halv fyra... Då satt hon och nickade med huvudet och höll på att somna sittande! I Pers famn slappande hon av och somnade och sov sedan i sin säng. Per däremot kunde inte somna om så han förblev vaken.

Han skulle åka till Åland och kliva upp klockan kvart i sex så hans mobil låg i sovrummet när den ringde tjugo i sex. Resultatet av det blev att stackars trötta Signe vaknade och grät och inte kunde somna om. Det gjorde att den sjukt trötta morsan också grät, både av ilska på mannen och av trötthet. Har man inte sovit en endaste hel natt på sju månader blir man rätt skör. Fick vara vaken till halv åtta och sen sov vi till halv elva. Det var iaf skönt men inte tillräckligt kändes det som.

Var på BVC och vägde Signe. Väger nu 8460 gram och är 70,5 cm lång. Stora tjejen! Signe var så trött så det blev inte mycket lek på Öppna förskolan. Vi åkte till mamma och pappa i röste istället där jag fick mat.

BVC sköterskan trodde att Signe kan ha kommit in i en separationsfas. Att hon nu förstår att jag och hon inte sitter fast längre och det gör att hon blir rädd och så blir det svårare att somna in på kvällen och hon drömmer på natten som gör att hon gråter. Plus att tänderna håller på att spricka fram. Man ser två små bullar genom tandköttet.

Igår gick det iaf jättelätt att lägga henne. Efter bokläsning och välling la jag henne i hennes säng och så somnade hon utan ett pip. Hade fått en alvedon också mot den eventuella smärtan pga tänderna. Kanske hjälpte. Jag gick och la mig vid halv tio eftersom jag var så trött. Signe vaknade vid ett och då ammade jag henne och så somnade hon om direkt. Skönt. Hon gnällde till en gång vid halv tre men somnade om när ja smekte henne på ryggen, men vid halv fyra vaknade hon och grät. Bajsade och sen blev det bra. Dumma mage. Hon lyckades somna om själv efter fyra, så det var en lyckad natt och man jämför med de två tidigare! Och vi fick sova enda till sju imorse! Det är väl härligt att vakna upp bredvid en pratglad liten fis!

Tror jag gör ett nytt inlägg om resten av dagen. Blev riktigt långt det här. Bara om sömn. Eller bristen på sömn.


Kommentarer
Postat av: Sara

Men fy, era stackare! Hoppas att det blir lite bättre med nattsömnen snart så ni får sova lite bättre alla tre! Om inte så får du se fram emot att om sisådär 3-4år så flyttar Morbror Johan och Sara hem och kan hjälpa till och barnvakta sömnlösa barn. Fast vid den tidpunkten hoppas vi att sömnen har rättat till sig för länge sen :)



Nej har ganska mycket längd kvar, men attans va tunt det är. Känns som om allt hår är borta! Men det växer ut snart igen :)

Postat av: Sara

Undra hur det ser ut i huvudet och vad som rör sig där när bebisar drömmer? Men vi kommer nog aldrig att få reda på de, men de skadar ju inte att fundera.



2008-09-09 @ 21:18:20
URL: http://boddanslilla.blogg.se/
Postat av: Malin

Låter jobbigt att ni inte fått sova en natt på hela 7 månader. Blir det allt för jobbigt kanske ni kan låta henne sova borta en natt bara så ni får sova ut, det mår hon inte dålig av och det låter som ni skulle behöva det. Hoppas det ordnar till sig snart och att tänderna spricker fram, då blir det nog lugnare..

2008-09-09 @ 21:25:23
URL: http://malinsundqvist.blogg.se/
Postat av: Malin

Låter jobbigt att ni inte fått sova en natt på hela 7 månader. Blir det allt för jobbigt kanske ni kan låta henne sova borta en natt bara så ni får sova ut, det mår hon inte dålig av och det låter som ni skulle behöva det. Hoppas det ordnar till sig snart och att tänderna spricker fram, då blir det nog lugnare..

2008-09-09 @ 21:25:32
URL: http://malinsundqvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback