Nya färdigheter

Jag skrev ju för ett tag sedan att Signe troligen var påväg in i ett utvecklingssprång eftersom tiden innan de är redo att ta in nya saker är kaos för de och det resulterar ofta i gnällighet, matproblem, sömnproblem och sånt. Jag skulle vilja ge boken Växa och upptäcka världen nåt pris! Det märks så himla väl att Signe är redo för de nya utmaningarna nu. 
Förutom att hon klappar händerna har hon börjar försökt komma upp i krypställning. Det sägs att barn kan lära sig en sak för att sedan "lägga undan" det medan de lär sig något nytt. Jag tror inte jag hörde Signe säga Bpabpa eller gacka någon gång igår, utan då hade hon fullt sjå med att klappa händerna och komma upp på alla fyra!
Det märks också att hon börjar få en egen vilja. Det är inte speciellt kul att klä på sig, och ska vi på med ytterkläderna så spänner hon och kränger sig.

Jag tycker att alla BB borde dela ut Växa och upptäcka världen. Om du inte har den redan och vill köpa den gå in på
Adlibris. Där betalar man ingen frakt och boken kostar 39:- tror jag.
Undrar hur många sånna här böcker jag har sett till att de har såldt. Har du köpt Växa och upptäcka världen för att jag har skrivit om den boken? 

Igår var vi bara hemma mest hela dagen. Jag for till Ica i Kilafors och handlade lite. Jag blir lika irriterad varje gång jag ställer mig framför deras barnmatssortiment. EN endaste stor burk med små bitar i för sexmånaders barn! Är inte det helt sjukt? De verkar ha valt att sata ekologiskt och kör på Hipps sortiment. Bara det att Hipps burkar från sex månader är som ketchup! Bitarna från åtta månader är för stora för Signe eftersom hon bara har två tänder och jag vill ju att hon ska träna genom att äta de små bitarna i sex månaders burkarna. En burk! Fattar ni?! Stackars stackars de barn som bor i Kilafors och får burkmat från Ica. Jag måste nog prata med han som är ansvarig över butiken, Semper har ju också ett ekologiskt sortiment om de nu vill köra ekologiskt.

Måste nämna att när Per hade natten igår så fick han kliva upp en fyra, fem gånger också. Så kanske han bara hade tur de två tidigare nätterna...

Idag ska vi hem till en av mammorna i bvcgruppen. Det ska bli kul! Ska bli skoj att se om Signe blir lika glad att träffa tjejerna denna gången.
Idag vaknade hon redan före halv sex... tror inte hon sov nåt mer sen heller. Så vid halv nio sov hon i vagnen. Tio över nio vaknade hon. Så jag undrar lite hur denna dagen kommer att bli. Jag hade hoppats på att hon skulle sova till framåt elva eller nåt!


Våran utställningshund! Med tanke på armarna gissar jag på en Bulldog :)


Åka vagn och också kul!

Kommentarer
Postat av: Elin

Min kompis köpte den efter rekomendation från dig genom mig... Långsökt men jag kunde liksom inte rekommendera den själv... av någon anledning:)

2008-10-16 @ 10:39:09
Postat av: Catta

Är sortimentet på barnmatsburkarna så dåligt fortfarande!? när julia var i den åldern som signe alltså 3½år sedan bodde vi i kilafors å då hade jag samma problem som du!!! Lite variation vill man ju ha!

Postat av: Carin Skoglund (f.d Christensen)

Hej Frida

Första gången jag skriver kommentar till dig men jag läser flitigt :)Ett tips är att laga barnmat själv, är inte alls svårt jag hade hjälp av en kokbok men söka på nätet går väl också bra jag tyckte det var himla kul och frös in portioner i barnmatsburkar, bara att ta fram och värma

2008-10-16 @ 19:55:01
Postat av: Frida

Hej Carin! Vad kul att du läser och ännu roligare att du kommenterar :) Jag provade på att laga en fiskrätt med bla ärtor i. Det var inte uppskattat haha Tror iofs att det var ärtornas skal som ställde till det... Men jag har fyra fiskbitar kvar så åtminstonde någon fiskrätt måste jag testa! För hon gillar inte fiskrätterna i burk. Men kul att du tipsar! Det vore ju mycket mer ekonomiskt om inte annat =/

2008-10-16 @ 20:14:49
URL: http://fofroridoda.blogg.se/
Postat av: Lina

Och ja, jag har beställt boken, lite sent men bra att ha om det kommer fler sen också...;)

2008-10-16 @ 20:34:13
URL: http://lhoof.blogspot.com
Postat av: Lina

Gomorgon!

Kul att du kikade och läste alla inlägg...=)

Angående maten har Tuva svårt för burkmaten, det blir väl det man börjar med som de tycker om mest! haha! Men hur gör jag, jag fick hjälp av mamma först som tydligen bara lagade mat till oss när vi var små, suck! Ingen press alls på mig...=) Jag började med att koka potatis och morot, skär de i småbitar och kokar i 15 min, mosar med osaltat riktigt Smör. Jag har en kanonbra kvarn från när vi var små som jag maler maten med. Tycker att mixern blir för puréigt nu när Tuva snart är 8 mån.

Om jag inte har kött el fisk som jag kokar med grönsakerna brukar det bara bli potatis, morot, broccoli, squash (fick en stor av en kompis så just nu har det blivit mycket squash i maten). Har du lite nötkött så lägg i några lagerblad och kryddpeppar i kastrullen som du plockar ur sen när du häller bort vattnet och ska till o mosa.

Igår gjorde jag köttfärssås, tänkte skriva om det idag. Och jag spar barnmatsburkar som jag häller maten i och fryser ner, då vet du hur mycket mat Signe äter och kan ta fram precis en portion!



Har en kanonbra kokbok som jag fick av mamma när Tuva föddes: Mat för barn & deras föräldrar av Latifa Lindberg!!



Enkla, bra recept! Och ja, jag tycker det låter jobbigt att sätta igång och laga, men när jag väl står i köket går det väldigt fort och enkelt, allt ska ju kokas så det är bara att blanda i, koka 15 min (känn med potatissticka om det är klart), mixa, ta på fett och ställ på bordet.



Och just det, leverpastejmos eller blodpuddingmos är ju bra för järnintaget. Leverpastejen blandar du ut med en kokt potatis o kanske lite mjölk, blodpuddingen kokar du med mjölk och gör till en röra. =)



Långt inlägg men förhoppningsvis lite fingervisning på vad du kan göra!



Kram

2008-10-17 @ 09:28:36
URL: http://lhoof.blogspot.com
Postat av: Lina

Hej hej!

Jag använde oregano och svartpeppar i såsen, kryddpeppar går nog lika bra!

Du ger henne säkert redan frukt och så, ett tips om du inte provat det än är avocado! Skrapa av lika som på en banan, Tuva älskar det och det är ju så nyttigt också! =)

Släng i lite rotfrukter, det du känner för, och koka ihop, behöver inte vara krångligare än så, med lite smör blir allt gott! =)

Tuvas favorit bland det enklare är potatis och broccoli ihopkokat, och så smör förstås!



Lycka till!

Kram

2008-10-17 @ 19:53:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback