Signes ordförråd

Signe har börjar "prata" massvis nu på slutet. Hon jollrar på ett sätt som gör att orden låter som riktiga bebisord. Iaf så tycker Signes mamma det :) Jag har översatt hennes läten till de mest självklara orden.

Ordlista:
Bpabpa = Pappa eller lampa
Gacka = Docka
Heei eller Eeei = Hej
Dää = Där
Näe = Nej

Saknar dock något som låter typ, Mamma...

Nu är ju det här såklart läten som sägs i alla möjliga situationer så innebörden av lätena är ju troligen inget hon förstår. Men jag tror att det kanske kan vara så att vi har sagt de här orden så mycket att hon härmar lätena. Kanske? Eller är det ett önsketänkande? Men faktiskt satt hon med en docka häromdagen och sa gacka! Mamma förstod självklart att det var dockan hon pratade om ;)

Kommentarer
Postat av: Malin

Truls säger mamamama så det tolkar jag som mamma, även om jag tror han inte är speciellt medveten om vad det betyder :)

Postat av: Morfar

Jag saknar nåt som låter "moffa"

2008-10-13 @ 17:50:06
Postat av: johanna Rapp

Du är verkligen duktig att uppdatera bloggen! Det är jättekul att läsa om er & framförallt se filmsnuttarna på Signe. Tiden går fort så snart är det dags för oss att komma till Bollnäs =)

2008-10-13 @ 18:07:14
URL: http://johannarapp.blogspot.com
Postat av: Erika

haha Kan tänka mig att mormor och morfar tampas om vilket av deras "namn" som kommer först.



Själv försöker jag förtvivlat lära lilla Sigrid att säga Erika vilket inte alls borde vara svårt, "ika" känns enkelt. Vi får se hur lång tid det tar innan jag lyckas. :)



Jätte roligt med dina filmer att titta på! :)

2008-10-13 @ 22:23:16
URL: http://ikapika87.spaces.live.com/
Postat av: jessika

Haha, gud va sött att hon pratar på sådär :) Va så längesen man träffade henne nu, måste komma upp nån dag när jag är ledig.

2008-10-14 @ 08:28:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback