Sommar och sol

Det är så härligt med sommarvärme! Bara att sätta på Signe en hatt och lägga henne i vagnen. Inte hålla på med jackor, vantar eller overaller. Så skönt!

Igår sov hon väldigt hattigt på dagen. En timme hit, 40 min dit. Typ. Och sin kvällslur ville hon inte heller ta. Samma som i förrgår. Så vi lät henne va vaken. Och jättesvårt att få henne att komma till ro även igår. Hon vägrar ligga i vaggan. Man måste bära henne eller gunga henne i famnen tills hon näst intill sover, då kan man lägga ner henne. Så jag tog fram boken "växa och upptäcka världen" eftersom hennes nästa utvecklingssprång blir vid vecka 19. Jag tänkte förbereda mig lite. Jo med tjena! Då visade det sig att vid vecka 19 ungefär då är de redo för att ta in allt det nya, för då har de hållt på och bearbetat det ett tag redan. Från ca 15 veckors ålder. Signe blir 16 veckor på lördag!! Så inte undra på att hon är såhär. För vid varje måltid igår gnällde hon och skrek efteråt. Kändes inte som att hon ville äta alls. Nu vet jag ju att det beror på att allt omkring henne känns som ett kaos. Och då vill de bara bli burna.
Det står också att de ofta kollar efter mamma och pappa under den här perioden, så att de vet vart vi finns. Och Pers föräldrar tittade förbi en sväng på eftermiddagen och när Christina höll i henne kikade hon hela tiden vart jag var någonstans!
Det stod i boken att den här gnällperioden kunde hålla i sig ända upp till 5 veckor! Från 1 vecka till 5 veckor. Hon har vart svår att lägga ett tag nu, så detta kanske redan började förra veckan. Troligtvis. Jaja, skönt att veta vad det är och att det går över iaf.

Under de korta tider som Signe sov igår försökte jag sola lite, och när hon var vaken så låg vi under det nyinköpte parasollet. Dock så var det idiotiskt att köpa ett ljust parasoll eftersom solen ändå blir rätt stark när man tittar upp på det, och det blir ju jobbigt för Signes ögon. Så Per ska byta det idag till ett mörkblått istället. Synd, för det här var så somrigt och fint. Men själva grejen var ju att Signe skulle kunna ligga under det, så då får det bli ett mörkt istället.

Jag plockade rabarber och kokade rabarberkräm igår. Så härligt att bara kunna gå ut i trädgården och äta av det som finns! (Inte så mycket än såklart).
Jag trivs verkligen bra här ute. Men som idag vid 13 ska vi och fika med mammagruppen och de flesta andra kan ta vagnen och gå ner på stan, vi måste ju böka med bilen. Det är lite trist. Men jag bor hellre såhär än med grannarna vid husknuten.

Nu ska jag gå ut en sväng medan Signe sover. Sen ska vi som sagt åka på stan och äta lite lunch.



Kommentarer
Postat av: Fredrika

Gud vilken gounge! Och bra att du skrev om det där med Signe, då kan jag meddela Sofia hur läget är.. för hennes Lukas är likadan nu, skriker och gnäller för ingenting. Jag trodde också att det BÖRJADE vid 19 veckor, men så det var tydligen då de hade lärt sig nya saker.. hmm.. då vet jag varför Liam är jobbig nu, för nästa period kommer vecka 29 står det i boken, och han är ju 25, snart 26, veckor nu om jag inte räknat fel. :) Ja nä, den här perioden han har nu är värsta i mannaminne! men men.. bara att lida igenom och ta vara på de korta stunder han är glad och nöjd. Han sover i alla fall om nätterna. tack gode gud. Nu blev det mycket skrivet :P Kram

Postat av: Lina

Hehe, vilken tur då :)

2008-05-31 @ 20:52:50
URL: http://dahl0f.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback