Husägarsysslor

När man bor i hus finns det massa saker att sysselsätta sig med. Alltid finns det nåt att göra. Idag har jag oljat in våra utemöbler och ställt de på altan. Sedan började jag rensa lite ogräs i den enda rabatt vi har, men ganska snart lyckades jag räfsa upp värsta stora spindeln så det blev inte så mycket mer gjort. Som tur är vaknade Signe så jag kunde skylla på det och gå in och mata henne...
Pers föräldrar var förbi och Christina var snäll och smörjde våra skinnfotöljer så att de inte knarrar när man sätter sig i dom. Och så smörjde hon in lädret så att de inte skulle se så torr ut.

Signe är 12 veckor idag. De går igenom ett utvecklingssprång då och det märks! Precis som det står i boken Växa och upptäcka världen. Signe har i någon dag gnällt massa medan hon äter, hon pratar inte alls lika mycket som tidigare och så sover hon inte lika långa stunder på dagen som hon brukar. Hon verkar ganska lättväckt. Och det är några av de tecken som bebisarna kan visa vid fasen de går igenom vid 12 veckor. Tur att jag hade den där boken så att jag vet det, annars hade man undrat vad som var fel! Nu vet jag att det är en del i hennes sätt att bearbeta allt det nya hon tar in. Det där med sömnen kan ju bero på hennes ålder också, hon kanske inte behöver sova 3 timmar i sträck på dagen längre... Men hon blir fortfarande trött efter att hon har vart vaken mellan 1,5-2 timmar.
Hon sover då fortfarande bra på natten, somnar tidigt och sover länge! Men hon äter fortfarande. Det gör inget för mig om vi får sova till framåt nio. Annars kan nattsömnen störas för vissa av de här utvecklingssprången.
Vi provade ge henne flaska igår. Hon vägrade ta den! Bara grinade. Provade idag också, men samma sak igen. Ville inte alls äta ur flaskan utan hon bara grät och ville ha tutte. Och när de går igenom utvecklingen vid 12 veckor så är det viktigt för de att allt är som vanligt, de vill inte prova massa nya grejer. Så det kanske beror på det. Hoppas.
Får prova igen lite längre fram.

Igår spolade vi av altan med högtryckstvätten och idag spolade Per av altantaket och tvättade bilen med den. Mycket bra köp.

Vi var till golfbanan och käkade igår. Sen var vi till Pers föräldrar och hälsade på en sväng och när vi kom hem kom mina föräldrar och hälsade på.
Åkte till Kilafors igen för att köpa pizza... Smockade i mig en Garlic Lovers och var rädd för att Signe skulle få magknip. Men det verkade inte som det iaf. Tur.

Nu har Signe sovit sedan 20 och Per har sovit i en timme i soffan. Nu ska jag nog lägga mig... Skulle kunna sitta och slösurfa men då kan det bli så sent så det är lika bra att slå av datorn och lägga sig istället.
Jag ska så småningom måla om Signes rum och jag surfar runt och kikar på barnrum för att se hur folk har det. Det tycker jag är kul, att kolla på bilder på folks hem!

Godnatt. Sov gott. Dröm sött.

image551
Tröttmössan sussar sött. Från början av april.



 


Kommentarer
Postat av: mingla

Håller på med ett skolarbete om just bloggning och tänkte fråga dig om du får betalt för att blogga? Vore snällt om du ville svara :)

Postat av: Johanna Rapp

Visst är boken toppen... Jag håller på och läser just nu. Hannes är i en ny utvecklingsfas 19 veckorsfasen...jag blir peppad av boken och får mer tålamod som förälder. =)

2008-05-04 @ 22:38:13
URL: http://johannarapp.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback