Frågor får svar

Det är inte ovanligt att modern får ont i ryggen eller bäckenet i det här stadiet. Anledningen är att ligamenten och musklerna i korsryggen har mjukats upp av graviditetshormonet relaxin. Även barnets tyngd påverkar bäckenet att vidga sig inför förlossningen. (Där har vi ju svaret på det jag funderade om i förra inlägget...)

Om detta är din första graviditet har barnet förmodligen fixeras sig i bäckenöppningen nu. Magen sjunker ner och det blir lättare att andas men du kanske behöver kissa oftare. (Min mage har börjat sjunka nu... så kanske bebis har fixerat sig)

Nattsömnen blir ofta avbruten då du behöver ändra läge med kroppen. Det kan hända att du även drömmer mycket och att drömmarna är ovanligt livliga. Många är de tankar som du bearbetar inför förlossningen och den nya familjen. (Inget onormalt alltså, och så fort jag vaknar måste jag ändra ställning och allt känns så bökigt)

Barnet är i princip helt fullgånget och väger ca 2,8 kg. Längden är ungefär 34 cm från huvud till stjärt. De sista veckorna ska barnet äta upp sig för att klara livet utanför livmodern. Vid det här laget har du märkt att barnets rörelser har förändrats, vilket beror på att det är trångt i livmodern. Du känner antagligen bara benen och fötterna som sparkar, huvudet som studsar mot bäckenbotten och armarna med svagare rörelser. Dock brukar rörelserna upplevas som kraftfullare och tydligare. Ofta kan man se konturerna av en armbåge eller häl som putar ut mot huden. (Tänka sig att sånt här stämmer så otroligt! Man följer verkligen den här utvecklingen nästan till punkt och pricka! Precis så är det. Man ser "delar" pluppa ut här och var och det känns som att bebisen har mer muskler än mig!)

Hämtat från
http://www.gravid.se

Kommentarer
Postat av: Sara

Jag har faktiskt inte fått nått riktigt datum än. Informationen skulle skickas ut efter den andra antagningen som är nästa vecka. Men runt den 18onde skulle jag tro. Är super nervös =/

2008-01-04 @ 22:01:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback