Signe har börjat på Jordgubben

Idag har Signe gått första dagen på förskolan sedan hon slutade för sommarlov för 7 veckor sedan. Hon har fått bytt avdelning nu, från Smultron till Jordgubben. Det gick väldigt bra att lämna imorse! Skönt. En av hennes gamla fröknar öppnade dörren till nya avdelningen när vi kom. Det var bra av dem, att de kom och mötte de barnen som bytt avdelning så att de första de fick se var fröknarna som är mest vana med.

Det som är så bra på den här förskolan är att avdelningarna umgås väldigt mycket. Jag tror att de nästan alltid äter frukost tillsammans och är det lite barn äter de två "yngsta" avdelningarna lunch ihop. Signe hade under de sista veckorna innan sommarlovet vart mer och mer inne på jordgubben och hon hade vart där tillsammans med en kompis från smultron och ätit lunch någon gång, utan de gamla fröknarna. Så de har tagit överskolningen lugnt och försiktigt och nu under sommaren har vi pratat mycket om hur stor tjej hon har blivit som ska börja på Jordgubben. De är flera som byter nu i höst så hon har många från Smultron med sig. Hon är ju bara 2,5 år och många byter när de är närmare 3. Men hon är så tidig i språket och utvecklingen att fröknarna tyckte att det märktes att hon hade mer gemensamt med de på jordgubben och hon ville mer och mer över dit och leka med de större barnen.

Vi hade med oss vagnen, men Signe har ju slutat sova middag så jag sa att vi helst inte ville att hon skulle sova på förskolan heller. Men hon har oftast en dipp någon gång under dagen då hon helst ligger och vilar en stund och tar det lugnt. Hon gillar ju att lyssna på sina sagoband eller att lyssna när man läser en bok.
Så idag hade hon och några barn till legat och vilat lite på en madrass och lyssnat på Lotta på Bråkmakargatan, Signes favorit! Hon somnade lätt, själv i sitt rum, vid halv åtta.
När Per hämtade henne hade de sagt att hon hade blivit lite trött och grinig mitt på dagen, men jag vill inte att hon ska sova. Då kommer hon somna senare på kvällen och det blir färre timmar på natten och vi kommer in i en ond cirkel. Efter att hon har ätit middag är hon pigg som en lärka och på toppenhumör så det skulle nog inte blir bra med middagssömn. Men vila är ju skönt!

Ikväll efter maten klippte Per gräset och jag och Signe tog upp potatis ur landet. Jättemycket fina, stora potatisar! Signe tyckte det var väldigt roligt och kikade på mig hur jag använde grepen. Hon tog sin stora spade och gjorde likadant. Satte ena foten på den för att trycka ner den i jorden :)


Kommentarer
Postat av: cissi

Vad skönt att det går bra för Signe på jordgubben=) Linn började där förra veckan, hon vart lite ledsen men det har hon blivit när jag lämnat henne på smultronet oxå förut, men hon är så mammig och vill helst bara vara hemma med mig, vet inte om det är för hon varit sjuk så mycket och varit med om många "hemska" sjukhus besök och vistelser! Thea har aldrig varit så som Linn hon ville gärna vara på dagis=) men dom är ju olika alla barn så jag har funderat på att ha Linn hemma när bebben kommit om hon hellre vill det faktiskt, för jag känner att jag har ingen lust att tvinga dit henne när jag bara är hemma sen.

Postat av: cissi

Men hon blir säkert glad nu när Signe oxå är där då hon pratat mycket om henne och fröknarna sakt att dom brukar leka med varandra=) så det kanske går bättre nu hoppas för Linns skull!

2010-08-17 @ 08:13:15
URL: http://cillaz.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Hej =)



Är det Örsängets Förskola ditt barn går på?

Vi har en pojke som blir 1 år om en månad och han kommer att börja där i oktober, på smultronet!

Eftersom varken jag eller Robin har nån erfarenhet om förskolorna sen innan undrar jag bara om du tycker att det är ett bra dagis? =)



/Rebecca

2010-08-17 @ 08:49:57
URL: http://bekkiis.webblogg.se/
Postat av: cissi

Ja men det var ett tag då när jag lämnade dom tidigt som det gick lite bättre när både Thea och hon lämnades på samma ställe, då hade hon ju Thea som hon hängde på. Thea är ju inte alls på dagis nu då hon börjar i skolan nästa vecka, så det kanske är lite ovant för Linn att inte ha storesyster där.Nu vill hon inte alls och bara grinar och vill vara med mig, var lika när peter lämnade henne här om dan oxå gör så ont i en när man måste lämna dom gråtandes och förtvivlad! Kan ju inte ha henne hemma heller när jag går på A-kassa utifall arbetsförmedlingen hittar på nått som jag måste ut på.

2010-08-18 @ 20:42:33
URL: http://cillaz.blogg.se/
Postat av: Kristini

Hejhej!! Blir så lycklig av att läsa att det går så bra för er:) Signe verkar vara en riktig pärla och ni verkar vara underbara föräldrar. Som sagt, alltid lika roligt och mysigt att kika in här och läsa om hur ni har det :) kram kristin

2010-08-19 @ 07:53:49
URL: http://sunshinyday.blogg.se/
Postat av: Jeanette - Tävling pågår

bra de tänker så langt på dagiset

2010-08-19 @ 10:03:35
URL: http://babydjungeln.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback