Backup - bilder

Här kommer ett annorlunda inlägg mot för vad man brukar läsa om på min blogg :)

Att göra en backup på sina bilder är som att teckna en sorts livsförsäkring skulle jag våga påstå. Skulle alla mina bilder på Signe försvinna skulle jag förmodligen gråta otröstligt likt ett barn i flera veckor. Kanske dags att fundera på ett brandsäkert kassaskåp?

Jag har vart med om en datorkrasch vid ett tillfälle och då hade vi en del bilder som försvann. Men det var på den tiden då jag fortfarande fotade en hel del med min analoga systemkamera, vilket var tur! Något mer som kanske var tur var att jag fick min datorkrasch just då. Innan jag fått barn och började fota hundratals bilder i veckan. Efter det lärde jag mig att göra backup på sina digitala bilder är livsviktigt. Bilder och filmer hjälper en att minnas och göra återblickar och det vore väldans trist om allt sådant försvann.

Efter den där kraschen har jag en rutin som jag följer. Kanske nån som vill ha tips?

1. Föra över bilderna ifrån kameran till datorn.
2. Lägga över bilderna på USB-minne.
3. Formatera kameran, dvs ta bort bilderna ifrån kameran.
4. Bränna ut bilderna på dvd-skiva.

Jag tar ALDRIG bort en bild eller en film från någon av våra kameror innan jag antingen har fört över dem till ett USB-minne eller bränt de till en skiva. Att lägga över bilderna på ett USB-minne är ju inget jag gör daglligen, även om det vore det bästa, utan det är nåt jag gör när kameran börjar bli full. Om jag inte har fått upp tillräcklig storlek för att bränna till en dvd-skiva lägger jag över dem på USB-minne så länge. Bilderna finns alltså alltid på minst två ställen. Först kameran och datorn. Sedan datorn och USB-minne och sedan datorn och dvd-skiva. Tidigare använde jag även USB-minnena för lagring under en längre tid, men det är svårt att märka upp på ett lätt sätt, så att använda skivor som man kan skriva på känns lämpligare. Men det är kanon att ha ett USB-minne medan man väntar på att få ihop tillräckligt med bilder eller för att ha tills man har orkat gå igenom och sållat bland alla bilder. 

Om man har en kompakt kamera där bilderna inte blir så stora går det givetvis bra att bränna till vanliga CD-R/RW skivor. Men med min mängd bilder och den storlek det är på dem så får jag plats med ungefär 2 veckors - 1 månads fotograferande på en skiva. Det blir mycket skivor. Så jag rekommenderar att bränna på dvd-skivor om man fotar med en systemkamera.

Jag skickade efter en ny cd-väska härom dagen som kom i eftermiddag! Den rymmer ungefär 200 skivor, mot för den förra som det fick plats med 24 tror jag. Där låg det dubbelt och det var svårt att ha någon ordning. Nu är det fint! Jag skickade efter den ifrån Ginza för endast 129:- + 29:- i frakt. Vi passade även på att slänga med ytterligare en Lotta skiva till Signe :)


Kommentarer
Postat av: Kommentar

En annan bra grej är att ha en extern hårdisk där man hela tiden kan ha en backup på hela eller valda delar av datorn.

2010-08-13 @ 15:00:59
Postat av: Frida

Ja, att ha en extern hårddisk är ju såklart kanon! Men jag talade med en smo jobbar på midat och han menade att även den kan gå sönder. Så jag kör på skivor :)

Postat av: Mattias O

jag lägger in alla bilder på datorn, sen kopierar jag över det till en extern hårddisk som jag bara har inkopplad när jag tar backupen, all annan tid ligger den helt urkopplad. Då ska det mycket till innan både dator och externa disken går sönder samtidigt :) Sen tar jag backup på dvd-skivor någon gång ibland men det blir så jääkla mycket skivor, en dags fotograferande blir en full skiva :S

Backup är alltid bra iallafall oavsett hur den görs :)

2010-08-14 @ 06:22:27
URL: http://orcusnet.wordpress.com
Postat av: victoria

åh! jättebra tips. Googlade faktiskt på detta när jag kom hit. Ska nämligen köpa ett USB-minne imorgon som jag ska slänga över alla mina bilder på, Jag har ingen aning om huuur många dem kan vara, bara sparade på datorn..

2010-12-27 @ 23:55:40
URL: http://victoriajacob.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback